تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

یکی یکدانه حامی وبلاگنویسان علمی ترکمن: ترکمن مدیکال-دکتر سردار

کلیک : ترکمن مدیکال - دکتر سردار  

 

نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ۱:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٦/۳٠
 

سلام دوستان

قبل از مطرح کردن سئوال یکی از دوستان ، خواهشمندم به موارد ذیل توجه نمائید :

- پاسخ من تنها جنبه اطلاعات عمومی را دارد و مستدعی است ، جواب مورد تائید را از پزشک خود دریافت نمائید ، همچنین من شخصا با تجویز دارو از طریق اینترنت مخالفم و این کار را یک عمل خطرناک میدانم .

- از دوستان وبلاگ نویس مستدعی است که اگر سئوال پزشکی شخصی دارند ، آنرا به شکل خصوصی ارسال نمایند .

*********************************************

سئوال یکی از دوستان

با سلام خدمت دکتر عبدالوهاب حاجی سردار عزیز !
... مدتی ست که من گاهی دچار تپش قلب میشم و چون خودم در منزل فشار سنج دارم  فشارم رو اندازه میگیرم نبضم بالاتر از 90 نشون میده و حالم خیلی بد میشه من حتی نمیدونم در اون مواقع چه عکس العملی باید نشون بدم ! چه کنم که نبضم به حالت عادی برگرده ؟ ....

جواب :

تپش قلب چیست ؟
تپش قلب حالتی است که ضربان قلب به شکل واضح برای فرد محسوس باشد و علل آن شامل موارد ذیل است :

هیحان ، استرس ، استعمال بعضی ازمحرکها ،افزایش ناگهانی میزان آدرنالین ، اختلال در سیستم الکتریکی قلب ، حرکات فیزیکی ، پاره ای از داروها ، آنمی ( کمخونی ) ، پر کاری غده تیروئید ، افزایش حرارت بدن و غیره.

تپش قلب اکثرا در اثر مصرف بعضی از مواد ، استرس، کار فیزیکی و هیجان بروز میکند و معمولا با کناره گیری از آنها بروز نمیکند . البته اگر شخصی دچار تپش قلب گردد و در پی آن درد در ناحیه قفسه سینه یا سرگیجه داشته باشد و یا غش نماید ، در آن صورت مشاوره با دکتر الزامی است .

ضربان قلب نامنظم و یا آریتمی (Arrhythmia) چیست ؟

اختلال در پالسهای الکتریکی قلب ، عارضه ای بنام آریتمی را به همراه میاورد که در اثر آن طپش قلب دچار بینظمی یا کندی ضربان و یا تندی آن میگردد و میتواند علائم ذیل را داشته باشد :
درد در ناحیه قفسه سینه ، سرگیجه و غش ، نفس تنگی ، تپش قلب و یا فقدان علایم خاص.

 نسبت به سرعت ریتم فلبی ، آریتمی به دو نوع تقسیم میشود :

1- تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلب (Tachycardia): مربوط به شرایطی است که تعداد ضربان قلب به بیش از  صد بار در دقیقه برسد.
2- برادی کاردی یا کاهش ضربان قلب (Bradycardia ): مربوط به شرایطی است که تعداد ضربان قلب به کمتر از  شست بار در دقیقه برسد.

علل آریتمی شامل موارد ذیل است :

* اختلاب در مولد ضربان ( گره سینوسی دهلیزی ) * پر کاری غده تیروئید * فعالیت بدنی * استعمال الکل ، کافئین ، کوکائین و نیکوتین * بیماریهای قلب و عروق* عوارض جانبی عمل جراحی * هیحان و استرس * سابقه خانوادگی * فشار خون * دیابت قندی * سالخوردگی * جاقی و کلسترول خون *  بیماریهای کرونری قلب * وقفه تنفسی در حین خواب * عوارض حانبی داروها * اختلال در تعادل الکترولیتهای بدن  * اختلال در غدد فوق کلیوی و دیگر غدد .

درمان آریتمی نسبت به شرایط بیمار به طرق ذیل است :

1 . معمولا آریتمی خفیف نیازی به معالحه ندارد .
2 . استعمال داروهای آریتمی
3 . جراحی قلب
4 . بکارگیری دستگاه ضربان ساز مصنوعی قلب(Pacemaker)
5. معالجه ارگان دیگر بدن که موحب بروز این عارضه در قلب میگردد

 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ٩:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٦/٢٦
 

اخیرا از دوستی چنین پیامی را داشتم ، ( قسمتی از آن ) :

آقای دکتر ، شما قبلا در وبلاگتان مطالب علمی ترکمنی میگذاشتید و من همیشه آنها را مطالعه میکردم . اما مدت مدیدی است که از مطالب ترکمنی کناره گرفتید ..................... اما یواش یواش فضای وبلاگتان رنگ ترکمنی خود را دارد از دست میدهد . آقای دکتر خبریه ؟

حق با شماست دوست خوبم ! اما دلایل من :

- پرشین بلاگ امکانات خوبی برای گذاشتن مطالب با حروف لاتین را ندارد .

- ترکمنهایی که در نقاط دیگر دنیا زندگی میکنند ، نمیتوانند با چنین وبلاگی تبادل نظر نمایند و یا از امکانات آن استفاده نمایند ( بدلیل نگارش با حروف الفبای عربی ) .

- قبلا ترکمن مدیکال هم وبلاگ بود و هم وبسایت ! حالا کار وبسایتی توسط اطلاع رسانی علمی - فرهنگی پاراسات  صورت میگیرد که دارای بخش ترکمنی نیز هست .

حدودا شش ماه پیش با یک همکار ترکمنستانیم روی Türkmen Medical ترکمن مدیکال کاملا ترکمنی گقتگو کردم و او بعد از مدتی کار را شروع کرد اما آهنگ کار او خیلی آهسته است ( بدلیل مشکلات کاری و امکانات اینترنتی ترکمنستان ).

بدینوسیله وبلاگ Türkmen Medical ترکمن مدیکال به زبان ترکمنی را به سروران گرامیم معرفی مینمایم . البته امیدوارم در آتیه مطالبش بیشتر گردد  .

برای همکار ترکمنستانیم سعادت و کامیابی آرزو میکنم .

http://yytm.wordpress.com/

Türkmen Medical ترکمن مدیکال

 

 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ٩:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٦/۱۸
 

سئوال : آقای دکتر عبدالوهاب حاجی سردار ، علائم اصلی دیابت شامل چه مواردی هستند و چگونه من میتوانم بفهمم که در خطر ابتلا به این بیماری هستم یا خیر ؟

جواب :

علائم  دیابت شامل موارد ذیل میباشند :

  •  تشنگی غیر عادی
  •  تکرر ادرار
  •  تغییر در وزن
  •  خستگی زیاد یا فقدان انرژی
  •  تیرگی در دید
  •  تکرر یا عود عفونت
  •  التیام دیر هنگام  بریدگیها و کبود شدگیها
  •  خارش و کرختی در دستها و پاها
  • سختی در نعوظ

اگر سن شما بالای 40 باشد ، شما در ریسک دیابت نوع 2 هستید و لازم است حداقل هر 3 سال یکبار جهت دیابت تست گردید . حتی اگر یکی از موارد ذیل در شما مثبت باشد ، شما جهت تست دیابت باید اقدام نمائید :

  •  اگر والدین یا خواهر و یا برادر شما دیابتی باشند .
  •  اگر دارای بیماریهایی باشید که با دیابت ارتباط دارند ( بیماری قلبی ، بیماری کلیوی ، بیماری چشمی ، مسئله نعوظی و آسیب عصبی).
  •  اگر وزن شما در زمان تولد بالای 4 کیلو گرم بوده باشد .
  •  اگر شما دچار دیابت بارداری شده باشید ( gestrational diabetes ).
  •  اگر فشار خون بالا داشته باشید .
  • اگر میزان کلسترول خون شما بالا باشد .
  •  اگر شما چاق باشید ، مخصوصا اگر اضافی وزن شما در ناحیه میانی بدن شما تمرکز یافته باشد .
  • اگر دو تست ذیل در شما مثبت بوده باشد :

  1.  Impaired Glucose Tolerance -IGT
  2.  Impaired Fastng Glucose -IFG
 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٦/۱٢
 

سئوال :

آفای دکتر عبدالوهاب حاحی سردار ، آیا ارتباطی میان خوردن تخم مرغ و در پی آن  افزایش کلسترول خون و میزان مرگ و میر حاصله از بیماریهای قلبی- عروقی وجود دارد ؟

جواب :

قبلا پاره ای از متخصصین تغذیه اعتقاد داشتند که تخم مرغ ارتباط تنگاتنگی با میزان وقوع بیماریهای قلبی – عروقی و مرگ و میر حاصله از این بیماریها دارد . بدین خاطر نظر بر آن بود که مصرف تخم مرغ در بزرگسالان شدیدا کاهش یابد و حتی زرده تخم مرغ دور ریخته و مصرف نشود . در حال حاضر پاره ای از نظریات در مورد تخم مرغ رد شده و به آن با دید دیگری نگریسته میشود .

یکی از مواد مورد نیاز بدن اسیدهای چرب امگا 3 است . بدن انسان توانایی ساخت اسیدهای چرب امگا 3 را ندارد و لازم است که این مواد از طریق غذا به بدن برسند . برای بر طرف کردن نیاز ارگانیزم به اسیدهای چرب امگا 3  ، ما میتوانیم آنها را به شکل طبیعی از تخم مرغ نیز بدست آوریم . امگا 3 تخم مرغ شامل دو تیپ اسیدهای چرب است که در کنترل نگهداشتن بیماریهای قلبی کمک میکنند .

خواص  اسیدهای چرب امگا 3  :- پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها
- محافظت در برابر اختلال ریتم قلبی
- کاهش خطر بروز سکته و جراحات مغزی
- ممانعت از تجمع پلاکت و گرفتگی رگ ها
- کاهش فشار خون بالا و تنظیم آن
- کاهش امراض راه های تنفسی
- پیشگیری از پوکی استخوان

 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ٢:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٦/۱۱
 

 

سلام به همگی دوستان ، مخصوصا وبلاگنوبسان پر شور . اخیرا یک پیام  از دوستی داشتم . قسمتی از پیام او چنین بود :

- آقای دکتر سردار ، من نیز چنان سایر ترکمنها ، دوست دارم که در ارتباط با ترکمنها کاری بکنم ، اما افسوس که امکاناتم کم است . لطفا شما بگوئید در دنیای مجازی ، من در معرفی مردمم چکار میتوانم بکنم ؟

گفتم :

- خیلی وقت است در اندیشه داشتن وبلاگی هستم که بتواند تمامی وبلاگنویسان ترکمن را معرفی نماید . اگر شرایط برایتان مهیا است ، در آن ارتباط فکر کنید .

حاصل مکاتبه من و وی ، میلاد وبلاگی بنام " تـرکـمـن لر Türkmenler " شد که در آن ، اکثر وبلاگها و وبسایتهای ترکمنی معرفی شده است .

دوستان ، شما با لینک به این وبلاگ میتوانید با اکثر وبلاگ نویسان ترکمن در ارتباط باشید . اگر وبلاگی از قلم افتاده باشد در قسمت پیامها ، به مدیر وبلاگ یاد آوری نمائید تا در لینک درج نماید .

برای مدیر جوان وبلاگ  تـرکـمـن لر Türkmenler  آرزوی موفقیت دارم .

کامیاب باشید . ساغ بولئنگ ، شادیان یاشانگ . 

 آدرس وبلاگ تـرکـمـن لر Türkmenler  :

http://turkmenler.blogsky.com/

 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ٢:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٦/٦
 

سرطان مری سومین سرطان شایع گوارش و ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در جهان می باشد. بالا بودن میزان بروز این بیماری در بعضی از مناطق جهان احتمال ارتباط بین سرطان مری و عوامل ژنتیکی را مطرح کرده است. شمال ایران یکی از این مناطق می باشد و در تمام آمارهای گزارش شده از آن بروز سرطان مری در قوم ترکمن بالاتر بوده است.

 

این تحقیق مشترک  از سوی مصطفی رقیمی دانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و مریم رمضانی مجاوری پزشک عمومی و کارشناس کلینیک مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی گلستان با عنوان سرطان مری از دیدگاه زمین شناسی پزشکی در استان گلستان انجام شده  است.

 

 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ۳:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٦/٦
 

به سبب حادثه غم انگیز  سقوط هواپیمای قرقیزستان ،  مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را  به خانواده های کشته شدگان این سانحه ، مخصوصا خانواده محترم  سعید ارشاد ، تیمور نیازی و سلیم نیازی اعلام می کنیم و برای آن مرحومان طلب مغفرت و برای خانواده محترم شان صبر جمیل از ایزد منان خواستاریم.


دکتر عبدالوهاب حاجی سردار و خانواده

 
comment پـیـام شـمـا
 
نویسنده : دکتر سردار Dr. Serdar - ساعت ۱۱:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٥/٩
 

خسته نباشید !

حدودا یکسال قبل یک نظر خواهی در ارتباط با ترک سیگار با دوستان داشتم (برای ترک سیگار کمکم کنید ! ) . ایده ها و مطالب ارسالی دوستان عالی بودند . تصمیم گرفته بودم که با توجه به نظرات دوستان ، مطالعات شخصی و تجربیات دوستانی که ترک کرده اند ، مقاله ای بنویسم . اخیرا نگارش را شروع کرده بودم اما به دلایلی ادامه آن به تاخیر افتاد . در نظر دارم  در این پست ادامه آن مقاله را بنویسم .

جهت خواندن نظرات سال قبل به اینجا کلیک نمائید

امیدوارم دوستان چنان همیشه با نظرات خود با من همراه باشند . چنان مقاله های اسبق ، این مقاله نیز با نظرات شما تکمیل خواهد شد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد