تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

ایل- گون : نشریـــه مستـقـــل تـــرکمـــن

 کلیک : ایل- گون IL-GÜN

 

آتیلا عمادی :مسئولیت و واقعیت پذیری
<>

در بررسی هر پدیده و امر مشخصی، از مسایل اجتماعی و سیاسی گرفته تا تاریخ و هنر و غیره میتواند بر مبنای اندیشه های صاحبان آنها ایده ها و راهکارهای متفاوت و گاه متضادی ارائه گردد. رشد و ارتقاء اندیشه ها و مثمرثمر واقع شدن راه حلهای ارائه گردیده در تقابل نظرات، در حرمت نهادن به دیگران و اعتقادات آنها نهفته است.
در شرایطی که فعالین و دوستان ترکمن در داخل کشور را تحت شرایط خطر سرکوب و دستگیری و حضور مداوم نیروهای امنیتی به مبارزه علیه سیاستهای استبدادی دعوت می کنیم، نمیتوانیم خود در خارج از کشور با اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه یاوری برای نیروهای داخل کشور باشیم.
... ادامه مطلب


ر. الیاسیان :پادشاه دروغین صلح
<>

در مقر سازمان ملل لوح نوشته ای به خط میخی و به قدمت 2500 سال بعنوان "سند باستانی حقوق بشر" در ویترینی شیشه ای با افتخار به نمایش گذاشته شده است. اکنون آشکار میشود که منشاء این سند حاکم باستانی ظالمی بود که مخالفانش را بدست شکنجه می سپرد. فرمان کوروش در اوج جنگ ابرقدرتهای شرق یعنی پارسها علیه بابلی های نوین به رشته تحریر در آمد.
این سنگ نوشته، طرح سند توطئه ای است که مردوک راهب بابل با کوروش دوم متجاوز ریخته اند. از آنجاییکه حقوق روحانیون از جانب پادشاه بابل محدود شده بود، آنها واگذاری بدون جنگ کشور خویش، بابل را تدارک دیدند.
... ادامه مطلب


ر.الف.جانلی :نقش زنان ترکمن برون مرزی در فعالیت های مدنی
<>

شرکت زنان و دختران ترکمن در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و پیشبرد مبارزات سازمانیافته با حضور در سازمانهای سیاسی سراسری، موردی است که نمونه آن تابحال در تاریخ مبارزاتی ترکمنهای ایران دیده نشده بود. بی تجربگی سازمانهای سیاسی و عدم شناخت آنان از فرهنگ و آداب و رسوم و نادیده گرفتن روحیه ملی گرایی ترکمنها از عوامل مهمی بود که تداوم فعالیتهای ملی- فرهنگی در میان ترکمنها تحت الشعاع افکار ماجراجویانه و بیگانه این سازمانها با روحیات مردم ترکمن قرار گیرد. ... ادامه مطلب


آتیلا عمادی :عدم رشد آگاهی ملی
<>

پژوهشگران اجتماعی و روشنفکران فارس زبان ایرانی در رابطه با جامعه ایران، عموما از "اقوام ایرانی" و "ملت ایران" و مترادف با آن از هویت قومی و هویت ملی ایران سخن می گویند. روشنفکران و محققین غیرفارس زبان ایرانی نیز "ملیتهای ساکن در ایران" را کارپایه بحثها و نظرات خود قرار میدهند.
جامعه ایران بطور عموم و ملیتهای ساکن آن در پاسخگویی به مسائل پیرامونی خود و نیل به شرایطی که شایسته انسان آگاه امروزین و جامعه مدنی باشد، راه درازی در پیش دارند. مانع اصلی نیز در این مسیر استبداد هزار ساله حاکم و فرهنگ ناشی از آن می باشد که تنها راه مقابله با آن نیز گسترش جامعه مدنی از طریق ایجاد و گسترش تشکلهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و دمکراتیک می باشد
... ادامه مطلب


سایت تورکمن صحرا مدیا :گفتگویی با مسئول انجمن فرهنگی شهر کلن، رجب مراد
<>

سایت تورکمن صحرا مدیا به منظور معرفی و شناساندن هر چه بیشتر انجمن های فرهنگی ترکمن های مقیم خارج و تقویت معنوی فعالیت های فرهنگی و مدنی این تشکل ها، اقدام به گفتگویی با مسئول انجمن فرهنگی کلن کرده است. آقای احمد مرادی محقق و مترجم گرانقدر ما، این گفتگو را برای سایت تورکمن صحرا مدیا به عمل آورده است که در زیر متن این گفتگو از نظر شما می گذرد.... ادامه مطلب


اورمان :تصمیم شورای نگهبان تبعیض آشکار در حق ترکمن هاست
<>

تصمیم شورای نگهبان تاکیدی مجدد بر تبعیض و دهن کجی آشکار بر اتحاد ترکمن های سنی و بومی های غیرترکمن شیعه است. به یک کلام، یک رسوایی مفتضانه است. ... ادامه مطلب


جلیل گ :تبادل نظر،پذیرش و احترام به عقاید دیگران کار پایه توافقها!
<>

ضرب المثل ترکمنی میگوید: "بیرلشن گؤ یج ، داغی تالخان ادر" . اما تحقق این امرکار ساده ای نیست. لازمه این قدرت یعنی اتحادی گسترده، بهره گیری از توانائی ها ، تجارب و آموخته های تک تک روشنفکران و فعالین ترکمنی است که میتوانند بر جامعه ترکمن ها تاثیرگذار باشند.
... ادامه مطلب


احمد مرادی :اولین محقق موسیقی ترکمنی
<>

فرهنگ موسیقی غنی و خود ویژه ملت ترکمن، همچون موسیقی دیگر خلقهای شرق، در طول چندین قرن شکل گرفت و رشد یافت و از نسلی به نسل دیگر بمثابه یک سنت شفاهی منتقل گردید. در این یادگارهای فرهنگ موسیقی که تا زمان ما رسیده و مکاتب فلکلوریک و حرفه ای را در خود شامل گردانیده است، اندیشه ها و آرزوها، جهان بینی و تاریخ چندین ساله ملت ترکمن، شرایط ویژه زندگی دامداری و کشاورزی او انعکاس یافته است.
... ادامه مطلب


[ 1 ] 2 3 4 5
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد