تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

مکتوب یک ترکمن - محمود نیک نهاد

کلیک : مکتوب - محمود نیک نهاد  

 

57-روز جهانی کودک مبارکباد

آموزش ماهیگیری و لبخند نسل ها

   هفدهم مهرماه روز جهانی کودک است این روز را به تمام آینده سازان ملک دارا تبریک میگوئیم. ضرب المثلی چینی میگوید؛ اگر به شخصی گرسنه خواستید کمک کنید به او ماهی دهید و اگر خواستید بیشتر کمک کنید به او روش ماهیگیری را بیآموزید لیکن چنانچه فردی را بسیار دوست داشتید به او روش بافتن تور ماهیگیری را آموزش دهید.

با آموزش صحیح کودکانمان و فراهم نمودن زمینه های شکوفائی استعدادهای ارزشمند آنان میتوان  توانائی های تشخیص، اولویت بندی درست و حل مسائل، آینده سازان عزیز را بهبود بخشید تا نسل فردا خود را برای زندگی سعاتمند در فردائی که در نتیجه تغییرات سریع عصر ارتباطات کمتر شباهتی به گذشته ایشان دارد مهیا نمایند.  

+ نوشته شده در  سه شنبه شانزدهم مهر 1387ساعت 22:4  توسط محمود نیک نهاد  |  نظر بدهید

56- عید سعید فطر مبارکباد

عید سعید فطر مبارک

+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم مهر 1387ساعت 0:44  توسط محمود نیک نهاد  |  یک نظر

55- نمائی از برج قابوس هنگام شب

برج قابوس بن وشمگیر

+ نوشته شده در  چهارشنبه دهم مهر 1387ساعت 0:42  توسط محمود نیک نهاد  |  نظر بدهید

54-سفری به دیار گنجینه های طبیعی

انجیرچشمه

   توفیقی بود مایه خوشوقتی که چند روز پیش به اتفاق همکار ارجمندم آقای مهندس آقچلی از حوزه مسئولیت ایشان بازدیدی جالب داشته باشم. در سی کیلومتری جنوب شهر گنبدکاووس دقیقا پس از شهر رامیان دره ای زیبا واقع است که استان گلستان را از مسیری توریستی به بادو و شاهرود متصل می نماید. مجموعه از زیباترین جلوه های طبیعی استان همانند گل رامیان، قله قلعه ماران، دهکده های توریستی همچون پاقلعه،آبشارها و چشمه های متنوع از جمله نیلبرگ و بادو از طریق دره مذکور قابل دسترسی است. مجموعه فوق بانضمام غار و آبشارهای شیرآباد و جنگلهای زربین و سرخدار پتانسیل لازم را برای قرار گرفتن در زمره یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور را دارامیباشند. محیطبانان سخت کوش محیطبانی شش آب واقع در 8 کیلومتری جنوب رامیان مسئولیت حفظ زیستگاههای ارزشمند مذکور را بعهده دارند.

مهندس آقچلی

 نگارنده که تجربه صعود مفرح به قله قلعه ماران را از مسیر تماشائی اتراچال باتفاق محیطبانان عزیز دارد یکی از به یادماندنی ترین مناظر طبیعی را در قله قلعه ماران مشاهده نموده است. از فراز قله 2342 متری میتوان همزمان بیابانهای داخلی ایران را واقع در استان سمنان و نواحی بیابانی شمال استان گلستان منتهی به صحرای قره قوم ترکمنستان را مشاهده نمود. رشته کوه البرز با پوشش جنگلهای هیرکانی به لطف بارانهای خزری مابین این دو منطقه بیابانی واقع است.

پرواز بر فراز قلعه ماران

ارتفاعات منطقه ماوای طبیعی علاقمندان به ورزشهای کوهنوردی و پرواز با پاراگلایدر است.

ارتفاعات قلعه ماران 

53- ماموریتی برای حفاظت از مرال ها

ارتفاعات قلعه ماران

همه ساله از نیمه شهریور تا اواسط مهر ماه محیطبانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس در ماموریتی یک ماهه موسوم به گاو بانگی با برپا نمودن چادر و استقرار شبانه روزی در ارتفاعات جنگلی قلعه ماران به امر حفاظت از مرالها میپردازند.

مرالها یا گاوهای کوهی که یکی از چند نوع گوزن موجود در کشور میباشند در ایام مذکور که فصل جفتگیری آنهاست نعره هائی سر میدهند که یافتن و شکار آنها را برای شکارچیان غیرمجاز تسهیل میکنند. هدف از ماموریت مذکور نیز ایجاد محیطی امن برای مرالها در فصل تکثیر آنها است. هنگامی که محیط برای گونه ای امن گشت این امر سبب ازدیاد سایر وحوش نیز میگردد به طوریکه براساس گزارش محیطبانها امسال دسته های 3 و 4 تائی از گونه دیگری از گوزنها به نام شوکا نیز در زیستگاههای جنگلی منطقه مشاهده شده اند.

مرال ها در جنگلهای گلستان

سازمان حفاظت محیط زیست ایران دارای پیشینه شکاربانی است و علیرغم گسترش وظایف آن در دهه پنجاه از حفظ حیات وحش به حفاظت بستر حیات هنوز بخش بسیار مهمی از منابع آن صرف امور حفاظت از حیات وحش میگردد.

چادر محیطبانان در اتراچال

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد