تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

وبلاگ میراث

منبع : وبلاگ میراث  

 

برج قابوس با 72 متر ارتفاع بلندترین برج آجری جهان است.

از نظر کارشناسان معماری ارتفاع در یک بنا هنگامی معنا می‌یابد که بر فضای اطراف سیطره داشته باشد و از منظر زیبایی‌شناسی، بلندی برج احساس شود. با این تعریف، گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان محسوب می‌شود. چون از یک سو‌ به دشتهای آسیای میانه اشراف دارد و از سوی دیگر، نگاهش به دریای مازندران است که 400 متر از سطح اقیانوس پایین‌تر است. اما برای آنکه بهتر این خصوصیات را لمس کنیم بد نیست مروری بر ویژگی‌های آن داشته باشیم.

این برج یکی از آثار باستانی کشورمان که در اعداد بزرگترین مفاخر معماری قرن چهارم هجری است در شمال شرقی ایران در شهر گنبد کاووس قرار دارد. این بنای معروف که یکی از بلند‌ترین آثار تاریخی جهان بشمار می‌آید بر فراز تپه خاکی که قریب 15 متر از سطح زمین بلند‌تر است قرار دارد این بنا در سال ( 397 ه. ق. و 375 ه. ش) و در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس ابن وشمگیر و در شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آن دیار بوده، بنا گردیده است...

برای خواندن کامل مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: عکس دختران ترکمن با لباس سنتی
 موضوع : آلبوم عکس ترکمن
  اینم چند سری عکس دختران ترکمن با لباس و پوشش سنتی

     

برای دیدن کامل عکس ها بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: هفت سین ازدواج دانشجویی
 موضوع : طنز و کاریکاتور
  بازیگران: یک عدد پسر، یک عدد دختر و عده ای هنرور (یا همان سیاهی لشگر)
سمنو (پرده اول)
یک عدد پسر سر کلاس نشسته و بی حوصله نگاه استاد میکند. جلوی او یکی از همان سیاهی لشگرها منتهی از جنس ذکور نشسته و همه حرفها و عطسه های استاد را هم یادداشت میکند. پسر با خودش میگویید "دو واحد عمومی که دیگه این حرفها را ندارد...!" تا استاد رویش را به تخته میکند تا بنویسد چنان پشت سر پسر جلویی میزند که صدایش در کلاس می پیچد. استاد سریع بر میگردد و دنبال مظنون می گردد اما چون کسی را نمی یابد به همه چشم غره میرود و ادامه میدهد. نفس نفر جلویی بند آمده و تا آخر زنگ کوپ کرده است.
پسر نمی داند چرا دلش سمنو میخواهد!!! این فصل سال و هوس سمنو...؟!!!
 دانشجویان مختلفی می آیند و می روند (باز همان سیاهی لشگرها). اما یکی از دخترها که بیرون میرود انگاری پسر داستان ما مدتهاست او را می شناسد!!! این احساس برایش کمی عجیب است. خیره به در منتظر می شود تا دختر بیاید. دختر می آید. نه آشنا نیست اما ... چرا یک احساس خاصی نسبت به دختر پیدا کرده!!!نمیداند... آخر کلاس سر حضور و غیاب دقت میکند تا نام دختر رابیابد...
-کبری کبرایی
-بله...
"یافتم...یافتم...کبری.."
دفعه بعد سعی میکند پشت سر کبری بنشیند تا بهتر بتواند احساسش را تحلیل کند!!!

برای خواندن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: گزارشی تصویری از جشن معارفه کانون مختومقلی فراغی
 موضوع : اخبار کوتاه
  در ابتدای این جلسه پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت کلام ا... مجید ، آقای ایوب الهی مجری مراسم (از اعضای قبلی کانون ) به معرفی برنامه ها پرداخت و سپس خانم سارلی مدیر کانون مختومقلی فراغی ضمن خیرمقدم به حاضرین فعالیت های گذشته کانون فرهنگی مختومقلی را تشریح کرد.
خانم سونا سارلی افزود: این کانون به همت دانشجویان ترکمن این واحد دانشگاهی و مساعدت رئیس دانشگاه و رئیس دفتر فرهنگ اسلامی تاسیس شد و عمده فعالیت آن در زمینه های فرهنگی و هنری می باشد.
وی از کلیه دانشجویان خواست تا کانون مختومقلی فراغی را ....

 

 


برای خواندن کامل گزارش بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: جشن معارفه کانون
 موضوع : اخبار کوتاه
  

کانون فرهنگی دانشجویی مختومقلی فراغی

برگزار می کند :

"جشن معارفه"

با حضور گروه موسیقی سنتی ترکمنی

و گروه نمایشی آلادا

زمان برگزاری : روز دوشنبه ۲۷/۸/۱۳۸۷ ساعت ۱۲-۹ صبح

مکان : تالار ابن سینا دانشگاه آزاد اسلامی گرگان

 

 

 

:: ویدیو کلیپ 2
 موضوع : ویدیو کلیپ ترکمن
  اینم چند تا ویدیو کلیپ ترکمنی دیگه!

 

برای دیدن ویدیو کلیپ ها بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: اندر احوالات دانشجو 4
 موضوع : طنز و کاریکاتور
  

منبع : گیگا رایانه | آسان دانلود


نمی دونم در دانشگاه شما وضعیت سرویس دانشگاه به چه صورته اما این کاریکاتور وضعیت اون کسانی است که واسه سوار شدن به اتوبوس دانشگاه ما، باید مدتها چشم به راه باشند...

برای مشاهده کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: پر درآمدترین مردگان دنیا !
 موضوع : مطالب جالب و خواندنی
  
مجله فوربس اسامی‌13 نفر از پولدارترین مرده‌ها که طی یک سال توانستند روی هم رفته 194 میلیون دلار درآمد داشته باشند را منتشر کرد.
مجله فوربس در این گزارش خاطر نشان می‌کند: "همه چیز سر و ته شده است، بازار مالی رو به خاک می‌نشیند و بازار در قبرستان سر به افلاک می‌برد".
"الویس پرسلی" پس از مرگ خود نیز بیش از "ستاره" های زنده درآمد دارد، او درصدر فهرست پردرآمدترین افراد مشهور پس از مرگ است

 

برای خواندن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: کتاب چاغه لر بستانی
 موضوع : معرفی و دانلود کتاب
  

 

View Raw Image"> 

محمدجان بهلکه، جهت بهره مندی و افزایش سطح آگاهی دینی  کتاب تازه منتشره خود" چاغه لر بستانی" را بصورت رایگان در اختیار عموم قرار دادند.

فایل الکترونیکی این کتاب بصورت فرمت zip می باشد که حاوی دو فایل PDF ، که فایل اول مربوط به معرفی کتاب و مقدمه نویسنده و فایل دوم حاوی مطالب اصلی کتاب می باشد.

کتاب چاغه لر بستانی از آثار محمد جان بهلکه توسط ناشر عشق دانش منتشر شده است.
این کتاب در قطع رقعی و با 3 هزار تیراژ، در 38 صفحه، با جلد رنگی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است و چاپ اول کتاب در سال 1384 و چاپ دوم آن در سال 1386 انجام شده است. این کتاب به زبان ترکمنی نوشته شده و در آن دو کودک به نام های احمد و زینب، از استاد خود مطالب دینی می پرسند و بدین ترتیب آنان طی 50 جلسه معلومات دینی کسب می نمایند.

برای دانلود کتاب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: اندر احوالات دانشجو 3
 موضوع : طنز و کاریکاتور
  همکلاسی ها

جذاب ترین قسمت شروع یک سال تحصیلی جدید همکلاسی ها هستند . البته دانشجویان رشته هایی که در آن دانشجوها همه از یک جنس هستند از بخش عمده این جذابیت محرومند ( مراتب تاسف و تالم خود را برای این دسته از دانشجویان اعلام می داریم ، ما را در غم خود شریک بدانید... ) . ولی دانشجویان بقیه رشته ها به اندازه کافی در این رابطه برای خودشان ایجاد انگیزه می کنند .

View Raw Image" jquery1223708404390="16"> 

برای خواندن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: گوگل ترکمنی
 موضوع :
  

اینم سایت گوگل به زبان ترکمنی

برای ورود به سایت بر روی عکس کلیک کنید

گوگل به زبان ترکمنی ...برای ورود کلیک کنید

 

 

 

:: ویدیو کلیپ 1 (مختومقلی فراغی )
 موضوع : ویدیو کلیپ ترکمن
   

View Raw Image" jquery1105741733171="16">

برای دیدن کلیپ بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: اندر احوالات دانشجو 2
 موضوع : طنز و کاریکاتور
  

روی اعصاب ترین قسمت زندگی دانشجویی = انتخاب واحد

حقیقتا روی اعصاب ترین قسمت زندگی یک دانشجو همین قسمت است . در این برهه کارمندان محترم اداره آموزش دانشگاه و گروه های آموزشی شدیدا وارد تیریپ شده ، به دانشجویان محل اسب هم نمی گذارند !!! مورخین نام این مرحله را دوره   « تداخل ضد حالی » گذاشته اند .

اصولا مسئولان انتخاب واحد در سیستم قدیم انتخاب واحد ( کارشناسان گروه در سیستم جدید ) در روزهای انتخاب واحد ، خرشون از خر پِرین هم بیشتر ناز دارد !!!!!!!

پسرها جهت بدست آوردن دل وی به اموری چون .... دخترها هم معمولا پرسیدن ...

View Raw Image" jquery1223621484740="16"> 

برای خواندن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: معرفی عجایب هفتگانه جهان
 موضوع : مقالات
  

  

        تندیس زئوس در المپی                                        آرامگاه هالیکارناسوس

  

              فانوس دریایی اسکندریه                                        غول رودس

و ...

 

برای خواندن کامل مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: اندر احوالات دانشجو 1
 موضوع : طنز و کاریکاتور
  

کلاس های اول ترم

شکسپیر گفته است : « من حاضرم مکبث و شاه لیر را دوباره از آخر به اول رونویسی کنم ولی سر کلاسهای اول ترم حاضر نشوم » . اصولا برای دانشجویان سال بالا حضور در کلاسهای اول ترم (مخصوصا هفته اول ) یک جور رسوایی بزرگ به حساب می آید ...

View Raw Image" jquery1223620592090="16"> 

برای خواندن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: زیور آلات ترکمن
 موضوع : آداب و رسوم ترکمن
  

وجود نقش برجسته ها و گچ بری ها و آثار به جا مانده از گذشته گویای آن است که انسان ها همواره در طول تاریخ خود را با زیورهایی می آراسته اند و استفاده از زیور در انحصار نژاد، قوم یا طبقه ی خاصی نبوده است بلکه همه آنها از هر طبقه ای یا نژادی که بوده اند از پادشاهان و بزرگان گرفته تا طبقات پایین جامعه، از هر چیزی که می پنداشتند مناسب خودآرایی است به عنوان نیازی حتمی بهره برده اند، این آرایش در بسیاری از مواقع، علاوه بر جنبه زیبایی، جنبه مذهبی نیز داشته اند.

به مرور زمان استفاده از زیور به صورت نیتی اجتماعی در آمده و زیورها موقعیت اجتماعی استفاده کننده را مشخص می کردند. از میان اقوام مختلف ترکمن ها جزء مردمانی بودند که در عین سادگی، کاربرد وسیعی از تزئینات را در فرهنگ خود نشان داده اند. در نزد این اقوام استفاده از زیورآلات سه جنبه ی مذهبی، تزئینی و اقتصادی داشته است. ترکمن ها در ساخت زیورهایشان از نقوش متنوعی استفاده کرده اند که از اساطیر و طبیعت پیرامونشان الهام می گیرند.(با توجه به معنا و مفهوم آنها).

جواهرات ترکمن

بدیهی است که در میان زیورهای موجود در نزد اقوام مختلف زیورهای زنان حجم بیشتری را به خود اختصاص داده است و در این میان زنان ترکمن نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. آنها از کودکی خود را با زیور های نقره و طلا با تزئیناتی از نگین های رنگین می آراستند...

برای خواندن کامل مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: عید سعید فطر مبارک !
 موضوع :
  
View Raw Image" jquery1222681969490="16">
 

 

 

:: حضرت سلیمان علیه السلام
 موضوع : مقالات
  

خداوند به حضرت سلیمان علیه السلام نعمتهای فراوان داد. در قرآن میفرماید: « باد را به تسخیر سلیمان قرار دادیم ».

بعضی از دیوها و اجنّه را نیز در اختیار او قرار داد تا از آنها در کارهای دشوار استفاده کند. غیر از این موارد، به سلیمان زبان پرندگان آموخت تا بتواند از نواها و ناله های آنها مطّلع شود و ضمیر آنها را بخواند.

سلیمان به وسیله اجنه، قصری با شکوه ساخت و آن را مرکز حکمرانی خود قرار داد.

برای خواندن کامل داستان بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: داستان قابیل و هابیل
 موضوع : مقالات
  

قابیل و هابیل فرزندان آدم علیه السلام بودند. قرآن، سرگذشت آنها و پند و اندرزهایى را که در ماجراى آنان وجود دارد بیان فرموده تا مؤمنان از آن بهره‏مند گردند.

قابیل فردى بود داراى شخصیتى بیمارگونه و آمیخته با خلق و خوى ناپسند که خصلت‏هاى حرص و طمع، گناه و معصیت و سرپیچى از فرمان حق، بر وجود او حکمفرما بود، امّا برادرش هابیل شخصیتى درستکار و پرهیزکار و تسلیم حق بود. میان او و برادرش اختلاف و کشمکش به وجود آمد. این قبیل اختلافات همیشه در طول زندگى به طور مکرر میان مردم به وجود مى‏آید. اختلاف آنان درگیرى و کشمکش بین حق و باطل بود ....

برای خواندن کامل داستان بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: آیا می دانید که ...
 موضوع : مطالب جالب و خواندنی
  آیا میدانستی لایه بیرونی پوست انسان هر دو هفته یکبار با سلولهای جدید تعویض میشود؟

آیا میدانستی احتمال ابتلای یک نوزاد به بیماری دیابت از طرف مادر دیابتی یک و نیم درصد و از طرف پدر دیابتی شش درصد میباشد؟

آیا میدانستی بیشترین جراحیهای پلاستیکی در اسپانیا انجام میشود؟

آیا میدانستی مردم فیلیپین به بیش از هزار لهجه سخن میگویند؟

آیا میدانستی کلمه شاهراه از راهی که کورش کبیر بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته شده است؟

آیا میدانستی بیشترین روزنامه در چین به چاپ میرسد، روزانه صد میلیون نسخه یعنی ده درصد کل روزنامه های جهان در چین به چاپ میرسد؟

آیا میدانستی ...

برای خواندن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: ذکر خنجر و پرخوانی
 موضوع : آداب و رسوم ترکمن
  

یکی دیگر از آداب و سنت های اجتماعی ترکمن ها رقص نمایشی ذکر خنجر است که در مراسم مختلف نظیر عروسی ها ، جشن آق آش و ... اجرا می شود .«برخی از محققان معاصر ، رقص خنجر ترکمن را همانند آیین گواتدر بلوچستان و آیین زار در خلیج فارس می دانند و این نوع آیین و مراسم را علاج بیماری های روحی و روانی می دانند و به ویژه آیین پرخوانی را به دشمن مرتبط می سازند.»

در دورانهای باستانی ، بیماریهای روانی را با نی و ساز چاره می کردند و بر بالین بیمار تار می نواختند. امروزه نیز این باور در میان ترکمنها وجود دارد که وقتی بیمار مبتلا به سرخک می شود نی می نوازند تا با آهنگ خوش و شاد بیماری رابطه نداشته و از تن بیمار فرار کند .
ذکر نمایشی از عرفان نشأت می گیرد....

برای خواندن کامل مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: رمضان ماه ضیافت الهی
 موضوع :
  







 

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، ماه ضیافت الهی بر عموم مسلمین جهان مبارک باد

جهت دانلود و دریافت جدول اوقات شرعی ماه مبارک رمضان به افق شهرستان گنبدقابوس اینجا را کلیک کنید

جهت دانلود و دریافت جدول اوقات شرعی ماه مبارک رمضان به افق بندرترکمن، گمیشان و حومه اینجا را کلیک کنید

 

 

 

:: مراسم سنتی یا رمضان
 موضوع : آداب و رسوم ترکمن
  «یارمضان» را از این لحاظ که خاستگاه مردمی دارد و سینه به سینه از نسل های گذشته به نسل امروزین ترکمن ها رسیده ، بایستی در ردیف ادبیات شفاهی که با ماه رمضان ارتباط مستقیم دارد ، قرار دهیم.
ساکنان مناطق ترکمن‌نشین که به اجرای این مراسم سنتی دیرینه واقف هستند ، همه ساله در این شب به انتظار رسیدن این گروه ها می نشینند تا پس از شنیدن اشعاری در وصف رسول اکرم (ص) ، برکات ماه مبارک رمضان و دعا برای اهل خانه ، هدایایی به آنان تقدیم کنند.
ترکمن ها بر این عقیده اند که این مراسم باعث افزایش برکت در منزل و اعطای سلامتی اعضای خانواده می‌شود و بنا به اعتقاد ترکمن های ایران ، برپایی آن به این معناست که خانواده ها بر تداوم امساک در مابقی ایام ماه مبارک رمضان همت گمارند.
این مراسم در بین ترکمن های ایران در شب چهاردم ماه مبارک رمضان به این صورت انجام می‌گیرد که پس از اقامه نماز عشا و تراویح ، دسته هایی در بیرون مسجد هر محله تشکیل می‌شود و این دسته ها از بین خود یک سرخوان و یک صندوق دار ....

برای خواندن کامل مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: مراسم و سنت های ترکمن ها در ماه مبارک رمضان
 موضوع : آداب و رسوم ترکمن
  

قادر الله بیزه عنایت اتمیش     قیر ایچینده بار دیر بیزه بو روزه

 کُل گناه لره کفایت اتمیش    صراط اوزره ، مددکار دیر بو روزه    

                                           « مختومقلی فراغی »

 ماه مبارک رمضان ، ماه آموزش ، دعا فضیلت را در دوران کودکیمان با شور و شوق خاصی انتظار می کشیدیم. بزرگانمان این ماه را  :  « اون بیر آینگ  سلطانی »  ( سلطان یازده ماه ) و یا « برکت رحمت آیی » ( ماه برکت و رحمت) می نامند. ماه مبارک رمضان، ضیافت پر شکوه الهی است، مسلمانان اقصی نقاط جهان از پیر و جوان در این ضیافت الهی شرکت می کنند.

در این ماه مبارک ، مسلمانان نقاط مختلف آیین ها  و مراسم خاص خود را بر پا می کنند، در این وجیزه به آداب و رسوم ترکمن ها  در این ماه پر فضیلت می پردازیم . در گذشته این مراسم از غنای ویژه ای برخودار بوده است و مردم با شور و شوق خاص آنرا اجرا می کرده اند.

برای خواندن کامل مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: فایده قرآن
 موضوع : داستان های کوتاه
  

یک پیرمرد امریکایی مسلمان همراه با نوه کوچکش در یک مزرعه در کوه های شرقی کنتاکی زندگی می کرد. هر روز صبح پدر بزرگ پشت میز آشپزخانه می نشست و قرآن می خواند و نوه اش هر بار مانند او می نشست و سعی می کرد از او تقلید کند . روزی پسرک پرسید :"پدر بزرگ من سعی می کنم مانند شما قران بخوانم ، اما آن را نمی فهمم و چیزی را که نفهمم زود فراموش می کنم و کتاب را می بندم ! خواندن قران چه فایده ای دارد ؟

برای خواندن کامل داستان بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: نیکی و بدی !
 موضوع : داستان های کوتاه
  

لئوناردو داوینچی موقع کشیدن تابلو "شام آخر" دچار مشکل بزرگی شد: می بایست "نیکی" را به شکل عیسی" و "بدی" را به شکل "یهودا" یکی از یاران عیسی که هنگام شام تصمیم گرفت به او خیانت کند، تصویر می کرد. کار را نیمه تمام رها کرد تا مدل‌های آرمانی‌اش را پیدا کند.
روزی در یک مراسم همسرایی, تصویر کامل مسیح را در چهره یکی از جوانان همسرا یافت. جوان را به کارگاهش دعوت کرد و از چهره اش اتودها و طرح‌هایی برداشت. سه سال گذشت. تابلو شام آخر تقریباً تمام شده بود ؛ اما داوینچی هنوز برای یهودا مدل مناسبی پیدا نکرده بود....

برای خواندن کامل داستان بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

ادامه مطلب 

 

:: آخرین مطالب ارسالی
 مطالب مرتبط:
 

" عید سعید قربان مبارک !
" 16 آذر روز دانشجو مبارک !
" برج قابوس ، بلندترین برج آجری جهان
" عکس دختران ترکمن با لباس سنتی
" هفت سین ازدواج دانشجویی
" گزارشی تصویری از جشن معارفه کانون مختومقلی فراغی
" جشن معارفه کانون
" ویدیو کلیپ 2
" اندر احوالات دانشجو 4
" پر درآمدترین مردگان دنیا !
" کتاب چاغه لر بستانی
" اندر احوالات دانشجو 3
" گوگل ترکمنی
" ویدیو کلیپ 1 (مختومقلی فراغی )
" اندر احوالات دانشجو 2
" معرفی عجایب هفتگانه جهان
" اندر احوالات دانشجو 1
" زیور آلات ترکمن
" عید سعید فطر مبارک !
" حضرت سلیمان علیه السلام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد