تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

یاشاسین ترکمن صحرا (وبلاگ فرهنگی)

کلیک : یاشاسین ترکمن صحرا (وبلاگ فرهنگی)  

 

بندر ترکمن بندر ترکمن


شهری است در غربی ترین نقطه ترکمن‌صحرای ایران که هم اکنون در تقسیمات کشوری جزو استان گلستان قرار گرفته است. شهرستان ترکمن شامل سه شهر گمیش‌تپه، سیمین‌شهر و بندر ترکمن است و از جمعیت 200 هزار نفری آن حدود 90% آنرا ترکمنها تشکیل می دهند. شهر بندرترکمن در سال 1306 توسط رضاشاه بنیاد نهاده شد و نام پیشین آن بندرشاه بوده است و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است .

این شهر در ده کیلومتری کوه و جنگل (از سمت جنوب)؛ در 10 کیلومتری بیابانهای ترکمنستان و در ساحل دریا قرار دارد و جزیره زیبای آشوراده و اسکله تاریخی آن که نقش مهمی را در جنگ جهانی دوم داشته است از جلوه های گردشگری این شهرستان بشمار می آیند که توضیحات بیشتری درباره این جزیره خواهیم داد .

یکی از جلوه‌های تماشایی استان گلستان، همچون سایر نواحی شمالی ایران، وجود روستاهای زیبا بویژه در دل جنگل‌های آن است.

گذرازاین روستاهاوبازدیدازآداب ورسوم آنان وتوقف درکنارمردم باصفا و مهربان آنها، خاطره‌ای فراموش ‌ناشدنی برای هرعلاقه‌مندبه سفروتفرج فراهم می‌آورد. ازجمله این روستاها می‌توان به ناحیه روستایی آشوراده اشاره کرد. آشوراده از جمله نقاط دیدنی و تماشایی استان گلستان و از توابع شهرستان بندرترکمن است که دربیست و پنج کیلومتری مرکز استان یعنی شهر گرگان واقع شده است.

آشوراده به شکل جزیره است و آب و هوای معتدل مرطوب دارد. زبان مردم این جزیره فارسی و ترکی است. همه مردم مسلمان و پیرو مذهب شیعه یا سنی هستند. این جزیره زیستگاه‌ مناسبی برای انواع جانوران است وهمواره یکی ازجزیره‌های دیدنی وتوریست‌پذیراستان گلستان محسوب شود.

تماشای صیدماهیان خاوری،اسکله،تأسیسات بندرترکمن سواحل جزیره آشوراده از جاذبه‌های این ناحیه به شمار می‌آید.

دوشنبه بازار بندرترکمن از دیدنی های دیگر این شهر ترکمن نشین است که در آن صنایع دستی ترکمن به ارزانترین قیمت عرضه می شود.این شهر در 375 کیلومتری شمال خاوری تهران و در 26 کیلومتری گرگان (مرکز استان گلستان) واقع شده است.


جاذبه های طبیعی..دریاچه ها

دریای خزر
مهم‌ترین منابع آبی جذب جهانگرد در استان گلستان، دریای خزر و سواحل زیبای آن با چشم‌اندازها و مناظر بسیار بدیع، دلنشین و دیدنی است و همواره مسافران بسیاری را از دور و نزدیک به سوی خود جلب می‌کند. دریای مازندران از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بس بالایی در زمینه بهره‌برداری‌های جهانگردی برخوردار است که در نوع خود شاید کم‌نظیر باشد.

سواحل و کرانه‌های دریای خزر در پیوند با جلگه سرسبز و کوه‌های بلند سر به فلک کشیده البرز، از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین نقاط استان است.دریاچه خزر 438 هزار کیلومتر مربع و سعت دارد و بزرگ‌ترین دریاچه جهان به شمار می‌رود. سواحل جنوبی آن از خلیج حسینقلی تا آستارا به خط ساحلی ایران مربوط است. سواحل گوشه جنوب شرقی، قسمتی از ضلع جنوبی و شرقی دریای خزر به استان گلستان(به خصوص شهرستان‌های بندر ترکمن و کردکوی) محدود است.

کناره‌های دریا عموماً پست و ماسه‌زار و در بعضی نقاط به صورت تپه‌های ماسه‌ای ساحلی درآمده است.دریای خزر نقش تعیین‌کننده‌ای در آب و هوای سواحل شمال ایران دارد. می‌توان گفت که زیبایی‌های کم‌نظیر گرگان به موجودیت و حفظ شرایط زیستی این دریا بستگی دارد.در محدوده استان گلستان دو اسکله بندر گز و بندر ترکمن با کارکرد تفریحی و تفرجی، از تفرجگاه‌های مهم استان و از اماکن مطلوب جهت گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران محسوب می‌شود.


تالاب گمیشان..بندر ترکمن
مجموعه تالاب گمیشان به دلیل تنوع زیستی، وجود گیاهان آبزی و کنار آبزی به عنوان یک ذخیره‌گاه ژنتیکی با ارزش از گونه‌های پرندگان، آبزیان و گیاهان آبی، اهمیت یافته است.این تالاب‌ در 60 کیلومتری شمال غرب گرگان پس از گذر از گرگان، بندر ترکمن، گمیشان و خواجه نفس واقع شده است.

مشاهده بیش از 20 گونه ماهی و 100 نوع پرنده که تعدادی از آنها نیز نادر هستند، از جمله جلوه‌های تماشایی تالاب گمیشان می‌باشد.علاوه بر آن، این تالاب به عنوان یک منطقه تفریحی، آموزشی در سطح کشور مطرح است و همه ساله در فصول مختلف سال علاقه‌مندان بی‌شماری را به سوی خود جذب می‌کند.


دوشنبه، 23 مهر، 1386 - م.ایری | لینک دائم | پیام های دیگران ( نظر بدین ) | Add to Del.icio.us  digg this post  add to google bookmarks  add to technorati   add to shadows  

مقالات فرهنگی : گلین ها، مدرنیسم و سنت ها
 

عروس یا گلین از آن روزی که پا به خانه شوهر می‌گذارد تابع قوانین مرسوم ایل شوهر است. گلین زمان زیادی ندارد تا این مراسم را بیاموزد و گرنه در مضان سرزنش و تحقیر از سوی (قاین انه) مادر شوهر و یا سایر افراد وابسته به ایل قرار می‌گیرد.این موضوع در گذشته اعتباربیشتری داشت تا امروزه . تا پنجاه سال پیش گلین ها مطابق آئین کهن ترکمن مجبور بودند بعد از ازدواج یک الی دو سال را جدای از خانه شوهر و در کنار پدر و مادر زندگی کنند. احتمالا همان چیزی که در بین ایرانیان به نام فاصله عقد کنان رایج است و فاصله عقد کنان تا ازدواج چنین زمانی می‌طلبد.

طبق عرف گلین بعد از دو شبانه روز اقامت در خانه شوهر می‌رفت تا روز‌های طولانی به انتظار نشیند گفته‌اند که گلین جهت کسب تجربه و مهارتهای شروع زندگی مشترک به خانه پدری برگشته است تا جزئیات خانه داری را از مادر فراگیرد.

حقیقت آن است که علاوه بر این موضوع که در جای خود اهمیت زیادی داشته،دختران دم بخت سن کمی داشته‌اند. بعبارت بهتر سن ازدواج بسیار پایین بوده به گونه‌ای که به محض رسیدن به سن بلوغ مراسم ازدواج برپا می‌شده است.

امروزه که دیگر مدرنیسم تا اعماق تار و پود جامعه ما رخنه کرده است؛آیا گلینها همانند گذشته پایبند آداب و ظواهر سنن قومی هستند؟!

آیا آنان میتوانند مانند گلین های گذشته به یاشماق و ادای احترامات ویژه به پدر ومادر شوهر ،برادر شوهر و سایر بستگان شوهر رضایت دهند.

دراغلب خانواده‌هایی که پیوند فامیلی فاکتور تعیین کننده دراتخاذ تصمیمات است و قانون خویشاوندی در بین آنان معتبر است؛ گلین ها در چارچوب این مناسبات مجبور خواهند بود تنظیم کننده روابط با اطرافیان باشند.در این صورت از دستیابی به پاره‌ای مطالبات عروس‌های امروزی محروم خواهند شد. از طرف دیگر مورد پذیرش قرار گرفتن در چنین مجموعه واحد ، خود شوق و صفای دیگری دارد. آن وقت راحت‌تر می‌توان در جمع خودی ها راه نفوذ باز کرد .اما استقلال طلبی اولین و آخرین خواسته یک گلین با مشخصات مدرنیسم امروزی است. حق اوست که از امر و نهی درست و نادرست به یک سامان جدید در زندگی مشترک برسد. همچنانکه حق اوست که در خانه مستقل و شغل مناسب و درآمد خوب و نیز تحصیلات ، بهره مند گردد. از گردش ، تفریح و کسب تجارب برای بهبود معیارهای زندگی نیز استفاده کند . در عین حال حق اوست که راه و رسم دیرینه نیاکان را به فراموشی نسپارد. در این مورد در شهرهای دورتر مشکلات گلین ها بیشتر نمود پیدا می‌کند. محیط او را مجبور می‌کند تا از لباس ترکمنی خود فاصله بگیرد. با نوزاد خود جهت هماهنگی با محیط به زبان غیر ترکمنی صحبت کند. آموزش و پرورش فرزند را مطابق فرهنگ غالب جامعه ساماندهی کند. اگر چه در بادی امر این تلاش‌ها یک نوع موفقیت در هماهنگی با محیط بشمار می‌رود لیکن در عمق ماجرا واقعیت چیز دیگری است. بقول شاعر دانا مختومقلی ایلیندان آیرا دوشان – جهد ادر یولی گوزلار

هرکسی که از بستر فرهنگ خود جدا شود در حسرت وصال مجدد به آن است.در اینجا گلین حق دارد تا به سرچشمه زلال فرهنگ خود بازگردد و فرزند خود را از آن سیراب کند. آموزش زبان و پند و اندرزهای ترکمنی ، خواندن سرودها و لالایی های ترکمنی در گوش دلبند خود، یک آموزش غیرمستقیم است. و رمز ماندگاری قوم و ایل و تبار .

در گذشته اتفاق افتاده است که دختران بالغ و نابالغ را در اثر هجوم وحشیانه از ترکمن صحرا می‌بردند. داستان طوفان بی‌بی را هیچ وقت فراموش نخواهم کرد. او در دروه ناصرالدین شاه در اثر حمله شبانه به روستای آقچه‌ملا ، به تهران برده شد و جزو سوگلی های شاه گردید. آری در گذشته گلینها دزدیده می‌شدند تا فرزندانشان نیز بویی از آداب و سنن آبا و اجداد شان نبرده باشند. اما اکنون فکرها را می‌ربایند تا از گذشته‌مان چیزی ندانیم و اگر مدرنیسم بگذارد تا با آموخته های قومی و دین خود ، فرزندانمان را از مهر مادری سیراب کنیم آن وقت می توانستیم تأثیر مدرنیسم بر گلین ها را راحت تر بپذیریم.
دوشنبه، 23 مهر، 1386 - م.ایری | لینک دائم | پیام های دیگران ( 1 نظر ) | Add to Del.icio.us  digg this post  add to google bookmarks  add to technorati   add to shadows  

استقبال کم نظیر مردم بندرترکمن ازماهیگیران آزاد شده
روز یکشنبه 22مهر 86 چهار تن از ماهیگیران بندرترکمن که در جستجوی قوت لایموت دل به دریا زده و خطر امواج خروشان دریا را در جستجوی لقمه ای حلال از خوان نعمت الهی به مبارزه طلبیده و در مورخه 21 آذر 85 توسط مامورین ترکمنستان دستگیر و در دادگاه بخش نفت داغ به 6 سال و 6 ماه حبس محکوم شده بودند پس از تحمل 10 ماه و 11 روز حبس در پی عفو رئیس جمهور ترکمنستان به مناسبت شب قدر آزاد شده و به آغوش گرم خانواده های خود بازگشتند.

و مردم بندرترکمن از آنان به گرمی استقبال و مراسم شکرگزاری و ضیافت برگزار نمودند؛ آنان اظهار داشتند در زندان 3500 نفری شهر بایرامالی استان ماری ترکمنستان که از لحاظ تغذیه زندانیان و وضعیت بهداشتی در حد صفر بود نگهداری شدند آنان اضافه نمودند تا زمان تشکیل دادگاه که حداقل 3 ماه از زمان دستگیری طول میکشد در بازداشت انفرادی نگهداری شده اند و 18 نفر دیگر ایرانی نیز در زندان مذکور بوده و 4 تن دیگر از ماهیگیران منجمله یک نفر از بندرترکمن و 3 نفر دیگر از روستای قره سو در زندان مذکور حبس میکشند که مشمول عفو نشده اند ، خانواده های زندانیان محبوس اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران را جهت رسیدگی بیشتر به اوضاع آنان خواستار هستند ؛ شایان ذکر است تعدادی از ماهیگیران کومیش دفه نیز سالیان متمادی و حدود 17 سال است در دریای خزر توسط مامورین شوروی سابق دستگیر و نه تنها امکان ملاقات خانواده های آنان فراهم نشده که تاکنون خبری از وضعیت جسمی و حتی حیات یا ممات آنان به خانواده هایشان داده نشده و اقدام مجدّانه مسوولین سیاسی و کنسولی ایران را می طلبند.
دوشنبه، 23 مهر، 1386 - م.ایری | لینک دائم | پیام های دیگران ( نظر بدین ) | Add to Del.icio.us  digg this post  add to google bookmarks  add to technorati   add to shadows  

   
یکشنبه، 22 مهر، 1386 - م.ایری | لینک دائم | پیام های دیگران ( نظر بدین ) | Add to Del.icio.us  digg this post  add to google bookmarks  add to technorati   add to shadows  

اقامه با عظمت نماز عید سعید فطر در بندر ترکمن
    به گزارش خبرنگار سایت دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران از بندرترکمن، نماز عید فطر شهرستان بندرترکمن با حضور جناب حاج آقا نوری معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان و فرماندار شهرستان بندرترکمن آقای کر و با امامت حاج محمد آخوند عابدی کر امام جمعه شهر اقامه شد.
قبل از اقامه نماز فرماندار محترم شهرستان بندرترکمن ضمن عرض تبریک این عید خجسته فطر به شهروندان و نمازگزاران عزیز عملکرد خود را پس از به دست گرفتن این سمت شرح نمود: از جمله احداث مرکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرستان بندرترکمن و احداث و ساخت شهرک صنعتی پنچ پیکر و ثبت نام سهام عدالت از اقشار آسیب پذیر جامعه که مژده داد که توزیع دفترچه سهام عدالت از روز یکشنبه 21مهرماه رسما آغاز خواهد کرد و اولویت واگذاری سهام عدالت نیز با بخش اقشار فقیر و سطوح پایین جامعه خواهد بود و همچنین برای رفع مشکل کمبود مسکن برای افراد کم درآمد جامعه ثبت نام و واگذاری مسکن بین افراد واجد شرایط خبرداد.

و جناب حاج آقا نوری معاون محترم سیاسی امنیتی استاندار نیز با عرض تبریک عید جهان اسلام از ماه رمضان ماه دوستی و اتحاد و یکپارچگی ملت اسلامی یاد کرد و از فضیلت ها و برکات ماه مبارک رمضان برای نماز گزاران محترم بیان نمود و درپایان امام جمعه محترم شهرستان بندرترکمن جاج محمد آخوند عابدی کر نیز با دادن وعظ و اندرز ها و احادیث به شهروندان نمازگزار از خداوند بخشاینده و رحمتگر آرزوی توفیق وقبولی طاعات و عبادات کرد وبعد از گفتن مشکلات جوانان و شهر به معاون محترم استاندار نماز عید فطر را اقامه کرد .
یکشنبه، 22 مهر، 1386 - م.ایری | لینک دائم | پیام های دیگران ( نظر بدین ) | Add to Del.icio.us  digg this post  add to google bookmarks  add to technorati   add to shadows  

نگاهی به آداب و رسوم ترکمن ها در ماه مبارک رمضان
 

چند روزی از آغاز ماه مبارک رمضان که در روایات از آن به عنوان "ماه خدا" و یا "ماه ضیافت الهی" نام برده شده می‌گذرد، ماهی که مومنان مقید به انجام فرایض مخصوص آن هستند.
شهروندان استان گلستان نیز همراه با همه مومنان ستایشگر درگاه الهی، با تکیه بر آداب و رسوم خاص محلی خویش و برای بهره‌گیری از فیوضات این ماه، فرایض الهی را به جای می‌آورند.
استان گلستان با ‪ ۲۰‬هزار و ‪ ۴۳۸‬کیلومتر مربع مساحت و بیش از یک میلیون و ‪ ۶۰۰‬هزار نفر جمعیت،اقوام مختلفی همچون فارس، ترکمن، سیستانی،شاهرودی، کرد و ترک را در خود جای داده است.
قومیتهای مختلف ساکن استان گلستان، فرائض الهی را با تلفیقی از خرده فرهنگ‌های بومی بجای می‌آورند که این مساله بر جذابیتها و زیباییهای الهی خاص این ماه افزوده است.
در میان قوم ترکمن نیز که حدود ‪ ۳۷‬درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند و اکثرا در نوار شمالی استان از سواحل دریای خزر تا منتهی الیه شمال شرقی استان ساکن هستند ماه مبارک رمضان اهمیت بسیار دارد.
در میان ترکمنها رسم بر این است که آنها قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و در روزهای آخر ماه شعبان روزه می‌گیرند که از آن به عنوان روزه استقبال نام برده می‌شود و با این عمل به پیشواز ماه رمضان می‌روند.
روزه استقبال ارج و قرب خاصی بین ترکنها داشته و بسیاری از افراد خانواده‌های ترکمن، از کوچک و بزرگ، با شور و شعف فراوان با انجام این نوع مستحبات به پیشواز ماه ضیافت الهی می‌روند.
همچنین مرسوم است که زنان و دختران ترکمن بطور سنتی و خودجوش جمعه قبل از حلول ماه رمضان مسجد محل خود را نظافت و غبارروبی کرده و برخی از خانواده‌ها هم مساجد را با فرش و نمدهایی که مخصوص خواندن نماز است و از آن در بین ترکمنها به "نمازلیق" (سجاده) مشهور است، مزین می‌کنند.
یکی دیگر از مراسم قبل از شروع ماه رمضان مراسم آشتی‌کنان است که طی آن یکی از ریش سفیدان (یاش اولی) در خانه خود سماور را روشن کرده و چای دم می کند و دو یا چند نفر را که نسبت به هم کدورتی دارند، بدون اطلاع از همدیگر به خانه‌اش دعوت می‌کند و آنها را آشتی میدهد.
رویت هلال ماه‌رمضان (آی گورمک) نیز در میان ترکمنها با هیجان خاصی مخصوصا در میان بچه‌ها صورت می‌گیرد.
با توجه به اینکه ترکمنها اعتقاد دارند هرکس زودتر هلال ماه را ببیند ثواب بیشتری می‌برد، بنابراین برای دیدن هلال ماه هرکس سعی می‌کند با رفتن به بلندیها مانند تپه‌ها و پشت بامها آن را زودتر از دیگران ببیند.
در میان ترکمنها رسم است که هر فردی که هلال ماه را می‌بیند آیه شریفه ‪۱۸۹‬ سوره بقره را قرائت می‌کند.
یکی از پرشکوه‌ترین مراسمی که در ماه رمضان در میان ترکمنها برگزار می‌شود اقامه نماز "تراویح" است که در مساجد و پس از نماز عشا به جماعت انجام می‌شود و پیر و جوان و حتی بچه‌ها بطور یکپارچه در آن شرکت می‌کنند.
برای شرکت در این نماز همه عرقچین سفیدی بر سر می‌گذارند و همینکه وقت نماز عشا می‌شود با شور و شوق زایدالوصفی دسته دسته به سوی مساجد روانه می‌شوند.
در میان ترکمنها این نماز آنقدر ارزش دارد که یکی از شرایط قبولی روزه را منوط به شرکت در این نماز دانسته و به همین خاطر اغلب افرادی که قبلا زیاد به نماز اهمیت نمی‌دادند نیز در نماز تراویح شرکت می‌کنند.
نماز تراویح مشتمل بر ‪ ۲۰‬رکعت است و پشت سرامام و به صورت دو رکعت دو رکعت اقامه می‌شود و در فاصله هر چهار رکعت دعای مخصوص آن قرائت می‌شود.
در بسیاری از مساجد نیز در قالب این نماز"ختم قرآن" انجام می‌شود که معمولا در طول شش یا هفت شب انجام می‌شود و در این صورت عبادت شبانه روزه داران بین دو تا سه ساعت به طول می‌انجامد.
یکی دیگراز مراسم ماه رمضان در میان ترکمنها مراسم "یارمضان" (یاری رمضان) به معنی نیمه رمضان است.
این مراسم در شب چهاردهم ماه رمضان به این صورت انجام می‌گیرد که پس از اقامه نماز عشا و تراویح دسته‌ای در بیرون مسجد هر محله تشکیل می‌شود و این دسته از بین خود یک سرگروه و یک صندوق دار انتخاب می‌کند.
سرگروه در حالی که صندوق دار و بچه‌های محل او را مشایعت می‌کنند به در خانه‌ها مراجعه کرده و سروده‌هایی با مضامین مذهبی و در نکوداشت رمضان و فضایل آن خوانده می‌شود و در پایان هر سروده همه حضار یکصدا با گفتن "الله هو" به میدان‌دار پاسخ می‌دهند.
صاحبخانه به اندازه وسع خود نذرش را بصورت نقدی یا جنسی به صندوقدار که کیسه‌ای بر دوش دارد می‌دهد.
در پایان این مراسم که معمولا تا پاسی از شب به طول می‌کشد افراد گروه نذورات جمع آوری شده را بین خود تقسیم می‌کنند.
نکوداشت شب قدر (قدرگیجه) نیز یکی از مراسمی است که ترکمنها با شور و شعف بسیار نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنند.
هرچند شب قدر دقیقا مشخص نشده است ولی در بین ترکمنها از قدیم الایام و با استناد به شواهدی خاص این مراسم در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
ترکمنها معتقدند که دراین شب دو پیامبر الهی یعنی حضرت خضر و حضرت الیاس ظاهر می‌شوند و هرکس با آنها برخورد کند خوشبخت می‌شود.
دراین شب که برای ترکمنها بسیار مقدس است زنان در خانه "بیشمه" (نوعی شیرنی خانگی)، "بورک"(نوعی سمبوسه) و سایر ماکولات از قبیل نان برنجی و فرنی می‌پزند و سفره پهن کرده و شب نشینی می‌کنند.
دراین شب همه به دیدار همسایه‌ها و خویشاوندان می‌روند و نذری می‌دهند و همچنین بعد از نماز عشا و تراویح هر کس در خانه خودش نماز شب قدر را هم می‌خواند.
در این شب همچنین برای نوعروس یا دختری که تازه نامزد شده از طرف خانواده داماد هدیه‌ای برده می‌شود که به آن "قدر ایمش" می‌گویند.
شهروندان ترکمن اهل سنت استان گلستان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان پس از یکماه عبادت و روزه‌داری، با نجام آیینهای ویژه، به استقبال عید فطر می‌روند.
در شب‌های آخر ماه مبارک در مساجداهل سنت منطقه آوای حزن‌انگیز "الوداع و الفراق یا شهر رمضان" طنین‌انداز می‌شود و روزه‌داران، محزون از اتمام مهمانی خدا دست به دعا و نیایش برای قبولی طاعات و عبادات برمی دارند.
به گفته علمای منطقه، بر اساس حدیثی از رسول مکرم اسلام (ص) هرکس با آغاز ماه مبارک رمضان خوشحال و با اتمام آن محزون و غمگین شود، بهشت براو واجب می شود و بر اساس این باور است که در شبهای پایانی ماه مبارک رمضان ندای غم‌انگیز وداع با این ماه عزیز سرداده می‌شود.
پرداخت فطریه از دیگر آیینهای مذهبی است که معمولا در چند روز آخر ماه رمضان و تا قبل از نماز عید انجام می‌شود.
به اعتقاد علمای اهل سنت منطقه پرداخت فطریه با آغاز ماه مبارک رمضان جایز است و وقت واجب برای پرداخت آن قبل از ادای نماز عید فطر است.
ادای فطریه‌اهمیت خاصی در بین ترکمنها دارد و مطابق اعلام علما برای هر فرد خانواده مبلغ معینی تعیین و به مسکینان و افراد نیازمند پرداخت می شود.
در فقه اهل سنت پرداخت فطریه واجب است و به گفته علما معمولا مقدار معینی از قوت غالب مردم هر منطقه مبنای پرداخت آن است.
در بین ترکمنها مبنای پرداخت فطریه اکثرا گندم است که مبلغ ریالی آن از سوی علما تعیین و اعلام می‌شود هرچند منعی برای پرداخت از دیگر اقلام تعیین شده نظیر خرما نیز وجود ندارد.
ترکمنها در چند روز آخر ماه مبارک رمضان با انجام خانه تکانی و خرید لباس نو به استقبال عید فطر می‌روند و جنب و جوش برای تدارک مقدمات عید فضای خاصی به مناطق ترکمن‌نشین استان گلستان می‌دهد.
اقدام به خرید لباس نو بویژه برای خردسالان و کودکان و تهیه انواع شیرینی‌های خانگی و انجام خرید برای سفره عید از جمله اقداماتی است که در بین ترکمنها رواجی تمام دارد.
بااعلام رویت هلال ماه شوال و فرا رسیدن عید فطر،اعضای خانواده‌ها و عموم مردم در برخورد بایکدیگر،قبولی طاعات و عبادات ایام رمضان را خواسته و آرزوی رسیدن به مهمانی خدا در سال آینده را برای یکدیگر می‌کنند.
با فرا رسیدن روز عید، مردان اعم از کودک و پیر و جوان گروه گروه عازم عیدگاه هر شهر شده و در یک اجتماع عظیم با گوش سپردن به مواعظ علما و بهره‌مندی از ارشادات دینی ، نماز عید فطر را برجای می‌آورند.
پس از اتمام آیین نماز عید، دید وبازدید عید شروع می‌شود و در این روز ترکمنها اعم از زنان و مردان در حالیکه جامه‌های نو برتن کرده‌اند با حضور در منازل همسایگان و خویشان و اقربا، عید را به همدیگر شادباش گفته و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ماه رمضان، صله رحم را نیز بر جای می‌آورند.
در روز عید در تمامی منازل ترکمنها بلااستثنا سفره عید گسترده است و از مهمانان با چای و شیرینی پذیرایی می‌شود و ضمن عید دیدنی، مطابق ارشاد علما، زنگار کدورتهای احتمالی را نیز از دل می‌زدایند.
در این روز خیابانها و معابر مناطق ترکمن‌نشین استان جنب و جوش خاصی پیدا می‌کند و دسته‌های گروهی مردم بویژه قشر جوان ، نوجوان و کودکان که با لباسهای نو در حال عید دیدنی هستند،از جلوه‌های ویژه‌آن محسوب می‌شود.
در روزهای پس از عید نیز دید و بازدیدها جسته و گریخته ادامه می‌یابد و تا چند روز بعد نیز حال و هوای عید در منطقه احساس می‌شMasoud.BandarTurkmen

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد