تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

عاشق ترکمن صحرا کیست ؟

کلیک : عاشق ترکمن صحرا  

 

افتخار آفرینان ترکمن صحرا در عرصه ورزش

تیم والیبال جوانان ایران در چارچوب مسابقه‌های والیبال قهرمانی جوانان آسیا ، عصر روز/یکشنبه/ با غلبه بر تیم جوانان چین عنوان قهرمانی این مسابقات را بدست آورد در این بازی  سه بازیکن از ترکمن صحرا با نامهای  فرهاد قائمی ، محمد سخاوی و ابراهیم چابکیان بازی کردند و در روز دوشنبه صبح ساعت 11 در راه برگشت به منزل خود در میدان ورودی گنبد شاهد مراسم استقبال مردم بودند بله اینان هستند افتخار آفرینان ترکمن صحرا در عرصه ورزش و از دیر باز ورزش والیبال در بین ترکمنان ترکمن صحرا جایگاه خاصی دارد از آنجا که تیم باشگاهی والیبال گنبد کاووس و سایر بازیکنان تیم های باشگاههای ایران همچون تیم گل گهر سیرجان بانک صادرات مشهد . سایپا و پیکان تهران و تیمهای  والیبال ساحلی و این سوال در بین مردم علاقه مند در ترکمن صحرا پیش می آید که برای چه کمتر بازیکنان ترکمن در تیم ملی بزرگسالان بازی می کنند و این یک سوال کارشناسی است که کارشناسان والیبال ترکمن صحرا باید به آن جواب گو باشند.


3 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در سه شنبه دوازدهم شهریور 1387 ساعت 10:15 موضوع | لینک ثابت


عدم علاقه برخی از جوانان ترکمن به موسیقی اصیل ترکمنی

آشنایی جزئی با موسیقی ترکمن :فرهنگ موسیقی غنی ملت ترکمن، همچون موسیقی دیگر ملتها در طول چندین قرن و با تلاشهای فراوان شکل گرفت و رشد یافت و از نسلی به نسل دیگر به صورت یک سنت شفاهی انتقال یافت در این یادگارهای فرهنگ موسیقی که تا زمان ما رسیده و مکاتب فلکلوریک و حرفه ای را در خود گنجانده است، اندیشه ها و آرزوها، جهان بینی و تاریخ چندین ساله ملت ترکمن، شرایط ویژه زندگی دامداری و کشاورزی او را انعکاس داده است.
در دوران بیسوادی مردم ترکمن، نمی توان سخنی در باره مطالعه میراث فرهنگی و ادبی ترکمن مطرح باشد. در باره موسیقی ترکمنی تنها اطلاعات محدودی در شکل آثار دست نویسی که عمدتا دانشمندان و تاریخدانان شرقی و همچنین روسی و دانشمندان خارجی بدان پرداخته اند موجود بوده است و در این دوران از وجود نت در موسیقی ترکمن تقریبا خبری نبود. اطلاعات ناچیزی در قرن 19 میلادی در باره ترانه های خلقی ترکمنی در یادداشت ها و آثار آلیابییف، دوبروولسکی، کلنوسکی، پاشین، لیسکا و دیگران وجود دارد.

جمع آوری و امکان مطالعه میراث موسیقی ملت ترکمن تنها بدنبال اعتلای فرهنگی غنی مردم ترکمن و ایجاد مراکز تحقیقاتی و موسیقی شناسی در جمهوری ترکمنستان میسر گردید و در این میان مرم ترکمن صحرا و ترکمنهای ایران(گنبد، تربت جام ، سرخس ، بندر ترکمن ، آق قلا ، کلاله و ............) و صاحب نظران موسیقی ترکمن و با ایجاد این مراکز، امکان نیرومندی را برای مطالعه علمی میراث فرهنگی ملت ترکمن بوجود آورده و به جرئت می توان گفت که بدون این مراکز امکان بهره برداری از سنن و تجارب موسیقی نسلهای گذشته و رشد آتی جوانب مترقی خلاقیت های موسیقی پیشینیان وجود نداشت .
یاد گیری و زنده نگه داشتن موسیقی اصیل ترکمن کوششی در باز شناساندن نقش فعال و پیوسته قوم ترکمن در حفظ و استمرار فرهنگ و هویت ملی ترکمن ها است .

حال در این میان می خواهیم از عدم علاقه برخی جوانان ترکمن به موسیقی ترکمن به خصوص دوتار صحبت کنیم این بی توجهی به موسیقی ترکمن را از چندین دیدگاه می توان مورد بررسی قرار داد که آنها عبارتند از :

1- عدم آشنایی با دوتار از آنجا یکه موسیقی ترکمن و دوتار از نسلهای گذشته به ارث رسیده و اغلب اساتید دوتار ترکمن آن را از پدران خود آموزش دیده و به یادگار دارند بسیاری از جوانان با آن به طور کامل آشنایی ندارند و عدم اطلاع رسانی مناسب اصحاب رسانه و بنیاد های فرهنگی ترکمن از معنا و مفهوم شعر های استفاده شده در بین جوانان و عدم وجود و کمبود مراکز آموزشی به طور مستمر و مداوم .

2-اصلاح فرهنگ موسیقی در ترکمن: بعنوان مثال صحبتهای عامیانه: آلات موسیقی تو خانواده ما آمد نداره و هر که سمت دوتار رفت فقیر می شود و . . . .

3- موسیقی سنتی ترکمن همگام با خواسته های نسل جوان پیش نرفته و بطور کامل ارضاء کننده طبع موسیقی نسل جدید نمی باشد با وجود سبک های مختلف و متنوع و جوان پسند موسیقی در جامعه ، برای محبوبیت موسیقی سنتی باید تحولاتی صورت گیرد به صورتی که باعث تغیر در محتوای آن نگرددو همچنین
علمی و آکادمیک کردن موسیقی ترکمن به صورتی بود که تنوع و یکنواختی که در موسیقی سنتی به نظر می آید از بین برود .

( شعر و آوازمان را محدود به ابزار سنتی نموده ایم. آیا واقعا نمی توان شعر و موسیقی عامیانه تر وجوان پسندتر به زبان ترکمنی داشت؟)

البته نباید از تلاش برخی از موسیقی دانان ترکمن به سادگی گذشت و باید از آنها کمال تشکر و قدر دانی را انجام داد.

4- و دلیل دیگر اینکه جوانان و نوجوانان ما با زبان مادری خود غریبه می شوند( به خصوص در شهرهای بزرگ و دور از ترکمن صحرا ) و همچنین با متون ادبی و اشعار ترکمنی و به الطبع درک آواز و شعر همراه موسیقی سخت تر هم می شود.

نوشته شده توسط : سعید ایگدری

منبع :از سایت دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران


4 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در سه شنبه بیست و دوم مرداد 1387 ساعت 18:5 موضوع | لینک ثابت


آشنای سالیان

استفاده از عبارت آشنا آن هم با لهجه خاصی  در میان قشر کسیری از فارس زبانان منطقه گلستان به خصوص منطقه غرب استان  که در برخود با ترکمنها این عبارت را استفاده می کنند و به  عبارتی خود را با ترکمنها دوست و رفیق وآشنای سالیان دیرینه و  متوالی خود می دانند  نشان از دوستی سالیان دور  میان فارس زبانان محلی منطقه و ترکمنهای ترکمن صحرا است این آشنایی و دوستی که در میان اغلب مردم ترکمن  وجود دارد که دست کم با چند خانوار فارس زبان دوستی و ارتباط تنگاتنگ چندین ساله دارند. این لغت از سالیان بسیار دور و از آن جایی که معاملات بسیار و پایا پای مابین مردم در زمانهای گذشته مرسوم بوده است این لغت مابین مردم جای گرفته و همچنان در ادبیات شفاهی مردم این منطقه استفاده می شود.                        

                                                    


2 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در سه شنبه پانزدهم مرداد 1387 ساعت 22:3 موضوع | لینک ثابت


لحظه های زندگی

امروز 20 سال از زندگی خود را گذراندم و چه افسوس که در اول کوچه پس کوچه های زندگی قرار دارم  گذشته را ارزان از دست دادم  این روزهایی که گذ شت چه خوب و چه بد  همگی گذشت آنچه ماند  خا طره بود و بس و آنچه از ما باقی خواهد ماند خا طرهاست  پس بیاییم این خاطره ها را ارزان نفرو شیم  قدر این  لحظه  لحظه زندگی  را بدانیم و سعی کنیم از خود خاطره های خوش به جا بگذاریم .

          به امید خاطره های خوش در لحظه لحظه های زندگی

 

زندگی چیست؟ زندگی یک گُل سرخ که من از بوته ی احساس خودم می چینم لب یک پنجره ی آبی چوبی به تماشای جریان سرخی اش می شینم لب این پنجره تا این گُل هست می توان تا قله های اوج رفت می شود پرنده بود از درٌه های غم گذشت زندگی دیگر چیست؟ زندگی راز شکیبایی توست وقت آزادی پروانه ی عشق که تو از عمق وجود در پیله ی دل پروردی از برای آزادی اش مهرش از دل افکندی از عشق خود دل کندی وباز زندگی رودی خروشان می رود از کنار تو پا در این رود گذاری تا همیشه در جریانی ور نه از دور ببینی از قافله جا می مانی...


6 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در چهارشنبه نهم مرداد 1387 ساعت 12:29 موضوع | لینک ثابت


عدم علاقه برخی دختران جوان ترکمن به پوشش ترکمنی

  

زمانی که رضا خان میر پنچ به قوه قهر بر ترکمن صحرا مسلط گشت اقدام به پیاده کردن

 پروژه معروف ملت واحد -دولت واحد در ترکمن صحرا را نیز نمود.

. رضا شاه تمام قدرت نظامی، توان اداری و ترفندهای سیاسی و اجتماعی اش را بکار گرفت تا هویت ترکمن ها را محو نماید. این استراتژی برنامه بسیار کاملی بود که از فرهنگ زدایی تا ازبین بردن زبان ترکمنی و اضمحلال اقتصادی را در بر می گرفت. یکی از احکام این پروژه مجبور ساختن ترکمن ها در به دور انداختن لباس های ملی و فولکولوریک شان بود. سیستم رضا شاهی در مورد مردان ترکمن موفق شد آن ها را به اصطلاح متجدد نماید(البته اگر معیار تجدد لباس پوشیدن باشد). مردان ترکمن نتوانستند از بقای پوشش ملی خود در مقابل یورش زور گویانه رضا شاه دفاع کنند. اگر ایستاده بودند، امروز ترکمن های ایران نیز مثل هندی ها و افغان ها با لباس ملی خود دستکم در اعیاد، جشن ها و مراسم های رسمی ونیمه رسمی ظاهر می شدند. متأسفانه مردان ترکمن در مورد مشخص فرهنگ زدایی رضا شا هی تسلیم شدند. اما دفاع از پوشش و لباس ملی عملا به عهده زنان ترکمن قرار گرفت. زنان ترکمن علیرغم تمام ترفند و فشارها با تحمل رنج های بیشمار و به قیمت محرومیت های بسیاراز موجودیت یکی از عناصر ملی ترکمن به طور پیروزمندانه دفاع کردند. از همین روست که بسیاری از مردان ترکمن امروز نیز از زنان و دختران ترکمن می خواهند که به پوشیدن پوشش ولباس ترکمنی ادامه دهند، ودر آن پوشش افتخار ترکمن بودن را می بینند. نگاهی گذرا به مجلات وسایت ها ی مختلف ترکمنی نشان می دهد که زنی که لباس ترکمنی به تن دارد، به سمبل ترکمن بودن تبدیل گشته است. قصدم از اشاره به این نکته تاریخی کوششی در باز شناساندن نقش فعال و پیوسته زنان ترکمن در حفظ و استمرار فرهنگ و هویت ملی ترکمن های ایران است. آنان بی سرو صدا و به دور از هیا هو این مهم را تا به امروز ادامه داده اند، ولی مردان ترکمن آن را به درستی درک نکرده اند. علیرغم این نقش تاریخی زنان در حفظ فرهنگ ملت ترکمن، تا همین چند دهه پیش نیز دنیای زنان ترکمن دنیای تنگ ، سرد و محدودی بود. دنیایی که در آن افق هایش محدود، زیبایی هایش ناچیز، رنج ها یش بیکران، نابسامانی هایش بیشمار بود ولی امروزه اینگونه نیست و زنان ترکمن روز به روز آگاه تر و ............... می شوند ؟


3 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در سه شنبه یکم مرداد 1387 ساعت 18:0 موضوع | لینک ثابت


موسیقی ترکمن

موسیقی از نظر نقش پیام رسانی و تاثیر گذاری می توان به گونه های زیر تقسیم بندی کرد : الف- موسیقی عاطفی : اجرای این موسیقی ها به صورت آوازی است مادر با آوایی حزین احساسا ت و آرزوهای خود و تمایلات عاطفی خود را به فرزندانش ابراز می دارد . این گونه موسیقی را لالایی و در اصطلاح ترکمنی ( هودی)‌ hudi می نامند. ب – موسیقی تغزلی : در این گونه همان طور که از عنوان آن بر می آید خواننده سوز و گداز عاشقانه و شرح هجران و فراق معشوق را بیان می دارد موسیقی تعزلی ترکمنی را می توان به دو شکل ( لاله ) خوانی lale و چوپانی خوانی تقسیم کرد لاله را دختران جوان در جمع همسالان خود می خواند . یکی از دختران سازی به نام (قاووز) که همان زنبورک است می نوازد و یکی از دختران که از صدای خوشی بهره مند است می خواند و شورش بر می انگیزد .چوپانی خوانی هم نوعی موسیقی تعزلی است که چوپانان به همراه نوای نی خویش اشعاری را در شکایت از سختی روزگار و در هجران و فراق یار می سراید و می خواند. پ-موسیقی حماسی رزمی: در این گونه از موسیقی (بخشی)همراه با نواختن دوتار به خواندن اشعاری می پردازند که شرح قهرمانی ها و حماسه آفرینی ها ی مبارزین وقهرمانان ملی است شیوه اجرای این موسیقی ها به صورت( نقل خوانی) است. ت- موسیقی بزمی : این گونه موسیقی ها در مجالس عروسی و جشنهایی از این دست اجرا می شود و اشعاری که همراه با این گونه موسیقی می آیدمحشون از لطف و زیبایی و امید به زندگی و یاد آور روزهای خوشی می باشد. ث- موسیقی آیینی : این موسیقی در آیینها و مراسم خاصی اجرا می شود و در آن رابطه انسان با خدا و مفاهیم معنوی زندگی بیان می شود موسیقی آیینی در چهار شکل 1-مولودی خوانی 2-نوحه خوانی 3- ذکر 4-پر خوانی در میان مردم رخ می نماید و هر کدام کاربرد و یژه ای در میدان عمل خواص خود را دارا می باشد . 


یک نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در چهارشنبه بیست و ششم تیر 1387 ساعت 10:14 موضوع | لینک ثابت


شعر زمانه

گوکده فلک گردان دیر خلق یرده سرگردان دیر نه بازیگر جهان دیر گوز آچان مالی گوزلار ============================== ترجمه فارسی : فلک در آسمان می چرخد و انسانها روی زمین سرگردانند این فلک چه بازیگریست که هر که چشم گشود به دنبال مال و ثروت می رود


نظر بدهید  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در چهارشنبه بیست و ششم تیر 1387 ساعت 9:30 موضوع | لینک ثابت


جایگاه اقلیت های قومی در انتخابات

 نمی خواهم از جزئیات این انتخابات حوزه گرگان بگویم حتی نمی خواهم از انتشار کپی نامه

شو رای نگهبان با امضای احمد جنتی( دبیر شورا )  بگویم که در تاریخ 5/3/ 87  در سراسر شهر پخش شده بود و طی آن رسما" آقای ناصری نماینده شهر آق قلا و گرگان !  تائید شده بود

زمانی که زمزمه هایی از تغیر نماینده گرگان به گوش می رسید  به هشدار به موقع و کارشناسا نه ی استاندار گلستان  نسبت به پیامد های منفی چنین اعلام نظری  توجه نشد .

می خواهم از جایگاه اقلیت های قومی  در انتخابات ملی و محلی و نوع نگاه حاکمیت  و قا ئل بودن سهمی برای مشارکت آنها در جامعه است .طبق اصل نوزدهم قانون اساسی برای((مردم از هر قوم و قبیله  که باشد حقوق مساوی )) قا ئل است و در بند هشتم از اصل سوم قا نون اساسی ( شرایط مشا رکت عا مه ی مردم در تعین  سرنوشت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی )را فراهم آورد .

آیا اصول قانون اساسی به ویژه در بخش حقوق ملت به درستی اجرا می شود؟  آیا این اصول در نگاه حاکمیت به اقوام لحاظ می شود؟ آیا آنچه که به عنوان حقوق ملت در قانون اساسی از آن نام برده شده است به درستی اجرا می شود ؟  

انتخابات گرگان و آق قلا


3 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در یکشنبه بیست و سوم تیر 1387 ساعت 23:13 موضوع | لینک ثابت


نامه مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس به رییس‌جمهور

مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس مجلس با تدوین نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور بازنگری در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدارس علوم دینی اهل سنت را خواستار شدند.
به گزارش سایت دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران به نقل از ایسنا، در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفته با اشاره به تصویب اساسنامه شورای دولتی برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در جلسه 8/8/86 شورای عالی انقلاب فرهنگی، رایزنی با علمای اهل سنت و خبرگان آن‌ها و نمایندگان اهل سنت در مجلس درخواست شده است.


یک نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در چهارشنبه نوزدهم تیر 1387 ساعت 21:28 موضوع | لینک ثابت


دو تار

 

تورکمن دوتار

در حال حاضر در جهت پژوهش و تفحّص در مورد تاریخ فرهنگ و تمدّن ترکمن از جانب پژوهشگران تاریخ و محققین صنایع هنری با اشتیاق و افتخار تحقیق و بررسی میشود. البتّه یافته های مربوط به تاریخ فرهنگ و تمدّن این خلق محدود به این مثالها نیست، چون در این راستا فعّالیّتهای چشمگیری در عرصه های مختلف علوم پژوهشی صورت میگیرد. امّا متأسّفانه باید بی پیرایه اذعان نمود که تحقیق در مورد موسیقی ترکمنی نیازهای روحی مردم را آنچنانکه جوابگوی باشد، ارضاء نمیکند. براساس داده های تاریخی پروسه الحاق کلمه " ترکمن" از قرون هشتم تا دهم میلادی بوجود آمده است. امّا آموزش و درک علمی از موسیقی ترکمنی بطوریکه برای ما آشکار است، هنوز از قرن نوزدهم دور نمیشود. با وجود این اطلاعات و آگاهیهائیکه مربوط به آن قرن باشد، هنوز بطور کامل مشخّص و کشف نشده است. نوازندگان و پیشکسوتان موسیقی ترکمنی که مربوط به قرن نوزدهم باشد، مانند استاد قول گلدی، آمانگلدی گؤنی، کل بخشی ( الله بردی)، چودوربخشی که با وجود اینکه در بین مردم نامشان معروف است. امّا در باره زندگی و آثار آنها پژوهش و تحقیقات لازم که نیاز جامعه را برآورد کند، نشده است. یکی از محققینی که در قرن گذشته برای اوّلین بار در مورد فرهنگ موسیقی ترکمنی بطور علمی تفحص کرده موسیقدان و پژوهشگر روسی و. آ. اوسپنسکی میباشد که در مورد موسیقی ترکمنی تحقیقات و آثارهای علمی ژرفی به انجام رسانیده است. او در سالهای 1925-1926/م. در پی تحقیقات خود کتابی در باره موسیقی ترکمنی بنام " ترکمنسکایا موزیکا (موسیقی ترکمنی)" به عبارت دیگر " موسیقی- اکسپانتسیا، اتنوگرافیک من در ترکمنستان" را که به بخشی ها و نوازندگان آن دوره هدیه گردیده بود، تحریر نموده است. این پژوهش شروع اوّلین قدم در مورد این هنر بوده است. امّا این شروع مشتاقانه تاکنون به اندازه نیازش پر بار نگردیده، بلکه در حکم یک اثر مأخذی و مرجع علمی بجا مانده است. و. آ. اوسپنسکی که عنوان قهرمان خلق در جمهوری ترکمنستان شوروی سابق را بر خود احراز نموده است، بعنوان یک آهنگساز، با استعداد ژرف، دانشمندی توانا، تحقیقاتی که او در عرصه موسیقی ترکمنی به انجام رسانیده، خدمتی بس بزرگ بوده است. باید اذعان کرد که او موسیقی ترکمنی را در آن برهه از تاریخ بطور کلّی فقط در مدّت هفت ماه ( از اواخر ماه اگوست ماههای سپتامبر، اکتبر سال 1925، همچنین از اواخر فورال تا اواسط ژوئن سال 1926/م.) تحقیق و تفحص کرده است. البّته این مهلت برای یک محقق متخصص به موسیقی مهلت کمی محسوب نمیشود. ولیکن چیزی که هست نه در ماهها، بلکه هنری که در طول قرنها باید تحقیق و تفحّص بشود، متأسّفانه آوازش از دور شنیده میشود. پایه و مقام آن بزرگ است. برای فراگیری چنین هنر پر شکوهلازم است که نوازنده در این صنایع هنری عجین کردد. اگر در آینده از جانب متخصصین ملّی هنر وموسیقی و آهنگسازانمان اطلّاعات ذیقیمتی که در لابلای صفحات تاریخ اعصار نهفته است، درآورده شود، درآن صورت در پربار کردن هیجانات استاتیکی موسیقی ترکمن بی شک بهترین نمونه کارهای علمی را فراهیم آورد.


http://www.dootar.blogfa.com/   منبع از :


2 نظر  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در جمعه چهاردهم تیر 1387 ساعت 11:43 موضوع | لینک ثابت


وب سایت اینترنتی گروه موسیقی کلاسیک ترکمنی قوشه تار گنبدکاووس راه اندازی شد.

     
 وب سایت اینترنتی گروه موسیقی کلاسیک ترکمنی قوشه تار گنبدکاووس با آدرس www.ghoshehtar.com در شبکه جهانی اینترنت راه اندازی شد.
در این وب سایت می توانید ضمن آشنایی با فعالیت های این گروه موسیقی، کلیپ های جدید این گروه موسیقی را ببینید و بشنوید دیدن آن خالی از لطف نیست.
 
 
 


نظر بدهید  

نوشته شده توسط سعید-صحرا در سه شنبه یازدهم تیر 1387 ساعت 16:30 موضوع | لینک ثابت


جشنواره غذاهای سنتی زنان ترکمن برگزار شد

جشنواره غذاهای سنتی بانوان ترکمن که بمناسبت هفته بزرگداشت مقام زن در سیمین شهر (ا مچلی)بندرترکمن برپا شده بود، به پایان رسید.
  به نقل از ایرنا، در این جشنواره ‪ ۵۲‬ نوع غذای سنتی بانوان ترکمن در معرض دید عموم قرار گرفته بود.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گلستان امروز در این مراسم گفت: زنان ترکمن صبور، پرکار و هنرمندند واز اوقات فراغت خود به‌نحو شایسته‌ای در کسب حرفه و ارایه صنایع دستی و انواع هنرها استفاده می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد