کلیک : وکیل دادگستری- آقای شاه نظری
امنیت و آزادی ، در پناه قانون |
| امنیت و آزادی ، این دو مقوله در طی تاریخ دو عنصری بوده اند که در نزد بشر بر سایر نیازهای معنوی او مقدم شمرده شده است . جامعه ی انسانی نه تنها رشد و شکوفایی خود را بلکه ادامه ی حیات متمدنانه اش را به این مقوله وابسته دانسته است . اما امنیت به این ختم نمی شود، بلکه حیثیت شخص نیز باید بقدر کافی اطمینان به صیانت داشته باشد، بدین معنی که اعتبار و شأن انسانی او، در همین حدی که شایستگی آن را دارد، حفظ گردد و در صورت تعرض و تعدی به حقوق وی، امکان پاسخگوئی یا مراجعه به مراجع قضائی از دسترس او دور نماند. قانون مند کردن جامعه که آن نیز از ابتدائیات است. چگونه بتواند یک جامعه ی پیچیده و وسیع امروزی بدون استحکام قانون اداره شود؟ قانون یعنی قاعده ای که بر همگان یکسان صدق کند. پشت گرمی مردمی که در یک کشور زندگی می کنند به قانون و اجرای قانون است. اگر این یک سست شود و یا رغبت مراجعه به مرجع از میان برود، آنگاه هر کس ناگزیر است مانند کانگرو بضاعت خود را جمع کند و در سینه جا دهد و راه توکل در پیش گیرد. طبق قانون نباید گروهی بر گروه دیگر ابراز تعین و تسلط کند در حالی که افضلیتی که آنان برای خود قائل اند به اثبات نرسیده است. این اصل بسیار مهم «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» باید شاخص قرار گیرد و تقوای هر کس از روی معیارهای متقنی به سنجش گذارده شود. اگر به راستی کسانی برای خود حق بیشتری قائل اند، باید با ابراز استعداد و قابلیت خاص، آن را به ثبوت رسانده باشند وگرنه در دنیای امروزی «برابری» لااقل در نظر، یک اصل خدشه ناپذیر شناخته شده است. در جهت مقابل، اگر کسانی باشند که بنابه عللی مستوجب کسر حقوق اجتماعی شناخته شده اند یا گناهی مرتکب گردیده اند که باید مطرود اجتماع بمانند، مانعی ندارد، اما می بایستی حکم و درجه ی محکومیت آنان از جانب یک دادگاه صالح صادر شده باشد. خارج از تمامی این مسائل، همه ی کسانی که ایرانی به دنیا آمده اند و شناسنامه ی ایرانی در دست دارند باید با دیگران حق مساوی داشته باشند، به همان اندازه ی دیگران بتوانند حرف بزنند و در مسائل اجتماعی مشارکت جویند. خلاصه آنکه نباید بی دلیل و بی موجب، یک مهر باطله نامرئی بر پیشانی اشخاص زد. این روش علاوه بر اینکه گناه و تبعیض است، آثار سوء روانی و اجتماعی ای دارد که به دوگونه ظاهر می شود: 1- بازار ریا و تظاهر را رواج می دهد، یعنی کسانی از ترس، خود را آنگونه می نمایانند که نیستند و می دانیم که این مسئله برای خود آنان چه ذلتی و برای اجتماع چه زیانی پدید خواهد آورد. 2-عده ای شیاد و فرصت طلب مجال می یابند که خود را در قالب مطلوب رایج بگذارند، بی آنکه به آن معتقد باشند و در این قالب شروع کنند به سوء استفاده و تخریب شئون مختلف در هر دو نوع یک موج «قلب» به حرکت می آید و جامعه را آلوده می کند. دفاع از آزادی و رسیدن به آن جزء فطرت آدمی است که بعد معنوی انسان را شکل می دهد. پس آزادی در پناه قانون، امنیت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که امنیت ثمره شیرین زندگی قانونمند اجتماعی و انسانی است. | |
*******************************************