کلیک :
نقد رمان آوای صحرا رمان « آوای صحرا» نوشته نویسنده صاحب نام ترکمن عبدالرحمن اونق است که چاپ نخست آن در سال 1381 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. این رمان در 399 صفحه نگاشته شده ، و داستانی تاریخی است که نویسنده در آن، آوای جدائی ها، آوای مهربانی ها و نیکی ها، آوای عشق و کینه، آوای باورها و ناباوری ها، آوای تفرقه و اتحاد، آوای جنگ وصلح، آوای توطئه و یکرنگی، آوای سنت ها و رسوم و آوای یموت ها وتکه ها را در هم تنیده و بهم بافته و بعنوان مجموعه ای واحد عرضه می نماید. | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |||
![]() | ![]() | |||||||||||
![]() | آیا ترکمن را می شناسید؟ | ![]() | ![]() | |||||||||
![]() | ![]() | |||||||||||
| ![]() | |||||||||||
![]() | ![]() | |||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ||||||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | راهنمای نقد کتاب | ![]() | ![]() | ||||||
![]() | ![]() | ||||||||
شیوه نقد
منتقد برای تهیه انتقاد کتاب باید کتاب را عمیقاً مطالعه کند. البته برای نوشتن معرفی کتاب میتوان کتاب را به شیوه فنی و اختصاری خواند و به اصطلاح میانبر زد، و مقدمه و پیشگفتار و نتیجه و معرفی پشت جلد یا خلاصه فصلها و نظایر آنها را خواند و گزارش کوتاهی –بدون ارزیابی- از آن به دست داد. ولی نقد کتاب بدون خواندن کامل کتاب- وسوسه یا خطری که ممکن است ناقدان حرفهای و پرکار را تهدید کند- اگر هم با ترفند زدن امکان داشته باشد، به سان چراغ دروغ بیفروغ است و از مقوله گندمنمایی و جو فروشی است.
منتقد مسئول حداقل باید یک بار اثر مورد انتقاد خود را بخواند و در طی این خواندن، به کمک علایم و اشاراتی که در حواشی کتاب به جا می گذارد، یا «خارجنویس» کردن مطالب مورد نیاز، یادداشتهای کافی برای تحریر مقاله و در واقع نقد خود فراهم کند. خواندن منتقدانه، مثل خواندن ویراستارانه، خواندن عادی نیست، خواندنی است عمیقتر و دقیقتر، همراه با ارزشگذاری و یادداشتبرداری.
باید به هر کتاب از دو جنبه کلی نگاه کرد: الف) از نظر صورت؛ ب) از نظر محتوا. البته در این تقسیم نمیتوان خط قاطعی بین مسائل محتوایی و صوری کشید. فیالمثل نثر یک اثر غیرادبی آیا از مقوله صورت است یا محتوا؟ لذا این تقسیمبندی استعجالی و برای تسهیل بیان مطلب است.
الف) ارزیابی و انتقاد صوری: 1) ارزیابی صوری کتاب از قبل از بای بسمالله آغاز و به بعد از تای تمت ختم میگردد. منظور از قبل از بای بسمالله این است که منتقد باید به بررسی صحت صفحه عنوان –و تطبیقش با عنوان روی جلد و صفحات پیش از متن، از جمله صفحه حقوق بپردازد. و اگر مؤلف (یا مترجم یا مصحح) یا همکارش- یعنی ناشر- از استانداردهای رایج عدول کردهاند، آن را یادآور شود و یا اگر به روی آنها نمیآورد از آن به سایر بیدقتیهای متن رهنمون گردد. کتابهای فاقد صفحه عنوان به کلی بیسابقه نیست، به ویژه هنگامی که یک کتاب چاپ سنگی، به شیوه افست تجدید چاپ میشود، گاه دیده شده که صفحه عنوان عادی برای آن نمیگذارند. بعد از صفحه عنوان نوبت به صفحه پشت آن یعنی صفحه حقوق میرسد که بسیاری از کتابهای چاپ ایران، هنوز از این نظر کامل نیستند. یعنی فیالمثل در یک اثر ترجمه شده اگر نام کامل مؤلف را میآورند (که باید به خط لاتین هم بیاورند) عنوان اصلی اثر را به همان زبان اصلی یاد نمیکنند. یا فیالمثل نمینویسند که یک اثر چاپ چندم است. یا –و این رایجترین نقص بسیاری کتابهاست- تاریخ چاپ اثر را ذکر نمیکنند و نظایر آن.
2)سپس نوبت به فهرست مندرجات میرسد. نداشتن فهرست مندرجات (آنجا که لازم است، نه فیالمثل در یک رمان) یک عیب اساسی است و منتقد باید این خطا را بگیرد و بگوید.
3)سپس نوبت به پیشگفتار یا مقدمه مؤلف یا مترجم میرسد. ابتدا باید گفت پیشگفتار [=foreword/preface] با مقدمه [=introduction] فرق فنی دارد. پیشگفتار ربط ماهوی و مستقیم با محتویات کتاب ندارد، ولی مقدمه ارتباط ماهوی و محتوایی دارد و گاه بدون خواندن آن نمیتوان به خوبی از یک اثر سر درآورد. پیشگفتار بر محور مسائل جنبی نظیر نحوه و شرایط تهیه یک اثر یا تجدید چاپ آن یا سپاس از دستاندرکاران ویرایش و نشر و حکایت تجدید نظر مؤلف در طبع چندم یک اثر و نظایر آن دور میزند. در مقدمه غالباً تز یا طرح اولیه یک اثر به اختصار مطرح میگردد و مؤلف هدف خود را از نگارش آن اثر و مباحث اساسی آن را با خواننده در میان میگذارد. و گاه تفصیل یا اثبات یک امر یا مسأله مجمل را که در مقدمه آمده به عهده متن میگذارد. منتقد باید هشیار باشد که آیا به این وعدهها در متن عمل شده و آیا مؤلف از عهده شرح و اثبات آن برآمده است یا خیر.
4)سپس باید به منطق و روش تدوین اثر پرداخت که آیا خوش تدوین است یا کلافه و درهم و برهم. این مسأله خود از مقوله محتوا نیست ولی بیش از هرچیز بر محتوا و ابلاغ آن تأثیر میگذارد. ممکن است یک اثر از نظر محتوا برجسته و بدیع باشد ولی از نظر تدوین مغشوش و سردرگم باشد. باید دید رابطه فصلهای کتاب طبیعی و منطقی است یا نه. ممکن است فصلهای بلند و در عین حال درخشانی در یک کتاب باشد که وقتی به دقت در آن نگریسته شود معلوم شود که خود یک رساله جداگانه است که ربطش با سایر بخشهای آن کتاب فقط در وحدت مؤلف است، نه در وحدت موضوع. در این مواقع منتقد میتواند ایراد بگیرد و حذف آن فصل را –برای چاپهای بعد- به مؤلف پیشنهاد کند.
گاه ممکن است یک اثر، با آنکه باید به فصلها و زیرفصلهای متعددی تقسیم شود، راستا و یک تکه سراسر کتاب را بدون هیچگونه تقطیعی در موضوع، یا تنفسی به خواننده، طی کرده باشد. این هم ایرادی اساسی است و باید گوشزد کرد.
اگر اثر مورد انتقاد ترجمه است باید دید که آیا مترجم تدوین و تبویب متن اصلی را رعایت کرده است یا نه، و اگر نکرده چه دلیل عملی یا عقلپسندی داشته است. در بسیاری از موارد دیده میشود که مترجم از پاراگرافبندی متن اصلی، بدون هیچ دلیل عدول میکند. حتی عدول از نقطهگذاری متن اصلی هم باید موجه و مفید به حال خوانندگان باشد، تا چه رسد به مسائل مهمتر. در تصحیح متون نیز نقطهگذاری، و پاراگرافبندی حایز اهمیت است چه غالب متون قدیمی از اول تا آخر کتاب حتی یک بار هم به سر سطر نمیآیند، و حتی یک نقطه –یا سایر علامات سجاوند در سراسر آنها به کار نمیرود. انجام این وظیفه از مصحح انتظار میرود، که حتی میتواند از پیش خود [آزادانه یا در قلاب] عنوانهای اصلی و فرعی بگذارد و کتاب را خوانا و شیوا کند.
5)یکی از مسائل مهم صوری یا صوری-محتوایی، نثر یک اثر اعم از ترجمه یا تألیف است که حتماً باید شیوا و رسا باشد. سلامت نحو و نثر از نخستین بایستنیهای یک اثر است. گاه بیماری نحو و نثر بر محتوا نیز اثر میگذارد و محتوا را بیمارگونه و بیربط مینمایاند. هرگونه بیروشی و بیاعتدالی در نثر اثر –از جمله فارسیگرایی یا سرهنویسی یا عربیزدگی یا فرنگیمآبی افراطی- را باید گوشزد کرد و نادرست شمرد. سبک و سلیقه شخصی و ذوق ورزی فقط تا حد معینی مجاز و مقبول است. همین طور واژگانسازی و واژگانبازی نباید از سر سیری و تفنن باشد، و محتوا یا شیوه عادی و عرفی اهل زبان را تحتالشعاع قرار دهد. به ویژه در زمینههایی که معادلها و مترادفات پسندیده و جاافتادهای وجود دارد. بعضی از اهل قلم هستند که از به کار بردن عبارات کلیشه، و به طور کلی کلیشههای عادی زبان که بافت پیوندی هر زبانی را تشکیل میدهد پرهیز دارند و با آوردن تعبیرات و ترکیبات خود ساخته فراوان، غرض خود را –اگر اصولاً غرضی داشته بوده باشند- نقض و نخستین وظیفه زبان را که تفهیم و تفاهم است نفی و وقت خوانندگان را تلف میکنند. زبان میراث مشترک است و همه اهل زبان و اهل قلم در حفظ و انتقال آن مسئولیت مشترک دارند و تصرفات من درآورده در زبان جایز نیست و منتقدان در اینباره مسئولیت خطیری دارند.
6)در بخش پایانی کتابهای تحقیقی معمولاً انواع فهارس یا ضمائم میآید. اگر یک کتاب تحقیقی –فیالمثل علمی یا تاریخی- فهرست موضوعی یا اعلام نداشته باشد، نقض آن است و باید یادآور شد. در مورد ضمایم باید میزان ربط یا بیربطی آنها را با متن سنجید. طبعاً ضمایم حجیم و کمربط از معایب یک اثر است. داشتن یا نداشتن تصویر و نمودار و طرح و جدول و نظایر آن را- در مورد آثاری که باید واجد آنها باشند- باید مدّ نظر داشت.
7)دیگر از مسائل صوری توجه به صحت چاپ اثر است. ظرافت و نفاست در جای خود مطبوع و غالباً مستحب است؛ آنچه در درجه اول واجب است برآوردن حداقل انتظارات معقول است. به مصالح چاپ وقتی میتوان –و باید- ایراد گرفت که صفحات بر هم سایه بیندازد یا فرضاً مرکب محو، یا حروف ساییده یا اندازه حروف نامتناسب با متن، خیلی درشت یا خیلی ریز باشد. اگر داستان یا ادبیات کودکان یا دیوان شعر با حروف ریزتر از عادی باشد همانقدر نامتناسب است که یک فرهنگ لغت یا دایرةالمعارف با حروف درشت. شایعترین عیبی که لازم است منتقد به آن توجه کند فراوانی نسبی اغلاط مطبعی است، که مسئولیت مشترک ناشر و صاحب اثر است. افشاگری در این امر حساسیت و آگاهی مؤلفان و ناشران را افزایش میدهد و مآلاً به بهبود و بهداشت چاپ کمک میکند.
8)به اشکالات صحافی نیز اگر در اثر پیدا شود، فیالمثل فرمها غلط صحافی شده یا یک فرم جا افتاده باشد، باید توجه داشت؛ همچنین به سستی شیرازه کتاب و تناسب یا عدم تناسب روی جلد و آرایشهای آن.
9)دیگر از مسائل صوری، سیستم ارجاعات و پانویسها یا یادداشتهای پایان فصل یا پایان کتاب است که باید زودیاب و معقول باشد. در بعضی کتابها به جای به کار بردن اعداد عادی در متن و پانویس، از یک ستاره و دو ستاره و چند ستاره و دشنه و خنجر و صلیب و غیره استفاده میکنند که قیافه مضحکی به کتاب میدهد.
ب)ارزیابی و انتقاد محتوا: از آنجا که محتوای کتابها متفاوت است، شیوه نقد و ارزیابی آنها نیز تابع محتوا است. آثار علمی و هنری و سیاسی را با یک مجموعه از معیارهای ثابت و همسان نمیتوان ارزیابی کرد. یک دیوان شعر وجه شبهی با یک رساله فلسفی یا یک کتاب درسی مربوط به شیمی ندارد، مگر شباهتهای صوری نظیر مقدمه و فهرست مندرجات و فهرست اعلام و فصلهای چندگانه و نظایر آن، که شرحش گذشت. در اینجا درباره دسته مهمی از کتابها یعنی آثار ادبی اعم از شعر یا داستان یا نمایشنامه یا ادبیات کودکان و نوجوانان بحثی نمیکنیم. هرچند شمهای از آنچه در اینجا مطرح کردیم به این دسته از آثار هم قابل اطلاق است، ولی بعضی معیارهای ارزیابی آنها و در آنها سبکها و مکتبهای گوناگونی حاکم است متفاوت است که ارزیابی و انتقاد آنها را پیچیدهتر میسازد و زمینه اصلی بررسی آنها خود فن پیشرفته نقد ادبی و سخنسنجی است.
| ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ||||||||
خلاصه ای از عملکرد نازجان ولی پو ر 1- دریافت کمک بلاعوض به مبلغ دو میلیارد ریال به شهرداریهای حوزه انتخابیه از وزارت کشور . 2- دریافت مبلغ چهارمیلیارد ریال جهت دوبانده نمودن پل خواجه نفس از سازمان مدیریت و برنامه ریزی 3- دریافت مبلغ دویست میلیون ریال از سازمان ملی جوانان کشور جهت خرید وسایل تربیت بدنی. 4- تصویب مبلغ بیست میلیارد ریال در بودجه سال 82 جهت توسعه آب روستایی. 5- دریافت مبلغ بیست میلیارد ریال جهت توسعه آب بندان سبز دشت قلعه ها و گمیشان کشت. 6- دریافت مبلغ ششصد میلیون ریال جهت اتمام پروژه و تجهیز درمانگاه تخصصی بیمارستان بندترکمن. 7- دریافت مبلغ یک میلیارد ریال از دو فرد خیر تهرانی جهت احداث دبیرستان 2 طبقه در گمیشان. 8- دریافت مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال جهت اتمام پروژه مجتمع فرهنگی هنری بندرترکمن از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی. 9- دریافت مبلغ یکصدو پنجاه میلیارد ریال جهت تسهیلات پرورش میگوی گمیشان. 10- دریافت مبلغ ده میلیارد ریال جهت احداث شهرک توریستی آشوراده. 11- دریافت مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال جهت واگذاری 15 هکتار از زمین های اسکله و بازسازی آن. 12- دریافت مبلغ یک میلیارد و ششصد میلیون ریال از دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری جهت تکمیل راههای روستایی. 13- دریافت مبلغ بلاعوض سیزده میلیارد ریال بابت عوارض خشکسالی. 14- کسب مجوز پالایشگاه نفت شمال گمیشان توسط شرکت آرین نیک در تاریخ 6/10/82 با قابلیت جذب پنج هزار نفر مستقیم. 15- کسب مجوز منطقه ویژه اقتصادی بندرترکمن. 16- راه اندازی شهرک صنعتی پنج پیکر پس از رکود ده ساله. 17- کسب مجوز کارخانه نورد در شهرک صنعتی بندرگز با اشتغال زایی چند صد نفر. 18- کسب مجوز سه کارخانه بزرگ روغن کشی به روش استراکشن از وزیر محترم صنایع و معادن. 19- تخصیص بیشترین اعتبار تسهیلات خود اشتغالی و کارفرمایی به حوزه انتخابیه. 20- کسب مجوز شهرک صنعتی کردکوی از وزارت محترم صنایع و معادن و تصویب آن در هیئت دولت. 21- ایجاد بازارچه های ساحلی در اسکله بندرترکمن. 22- کسب مجوز واگذاری زمین پیام نور و مرکز فنی حرفه ای بندرترکمن از وزیر محترم مسکن و شهر سازی. 23- کسب مجوز احداث مجهزترین مرکز فنی حرفه ای علوم و فنون دریایی شمال کشور در بندرترکمن. 24- کسب مجوز خط 250 پوندی گاز آق قلا- بندرترکمن و لوله کشی گاز تمام روستاهای حاشیه خط آلمان و دریافت کلیه اعتبارات آن. 25- دریافت مجوز هزینه خود یاری گاز روستاها از 10% به 5% و آن هم بصورت تقسیط . 26- کسب مجوز استخدام پیمانی برای کلیه مدرسین فقه حنفی ترکمن صحرا . 27- دریافت مجوز و تامین اعتبار لوله کشی گاز کلیه روستاهای حاشیه نشین جنگل . 28- کسب مجوز حاشیه اترک به عنوان منطقه محروم کشوری جهت سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی. 29- کسب مجوز بزرگراه کلاله- گلیداغ- آشخانه و وصل به استان خراسان. 30- کسب مجوز شهرک صنعتی اینترنتی در غرب استان. 31- تصویب شهر سیمین شهر و دریافت اعتبارات بلاعوض و وسایل نقلیه. 32- راه اندازی و تجهیز درمانگاه تامین اجتماعی بندرترکمن. 33- انجام عمل جراحی قلب باز در بیمارستان کردکوی توسط پزشکان معتبر جهانی. 34- راه اندازی فنی و حرفه ای گمیشان. 35- کسب مجوز بیمه محصولات جودیم از وزیر محترم جهاد کشاورزی. 36- حل مشکل گزینش صدها نفراز خواهران و برادران حوزه انتخابیه واشتغال به کار آنان. 37- کسب مجوز ودریافت اعتبارات در خصوص لایروبی گرگان رود و خرید لایروب. 38- کسب مجوز ودریافت اعتبارات مجتمع ورزشی آشوراده، مجتمع چند منظوره تختی بندرترکمن، سالن ورزشی سیمین شهر، سالن ورزشی بانوان گمیشان. 39- تامین اعتبار احیاء زمین چمن استادیوم قاندومی بندرترکمن و مجوز ساخت پیست دو و میدانی. 40- کسب مجوز زمین عیدگاه چپاقلی و صید آباد از ریاست محترم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی. 41- کسب مجوز واگذاری خانه های سازمانی خواجه نفس با حداقل قیمت واجاره به شرط تملیک. 42- کسب مجوز طرح هادی اکثریت روستاهای حوزه انتخابیه و تامین اعتبار جهت چندین روستا. 43- کسب مجوز بررسی لوله کشی گاز روستاهای مرزنشین از طریق خط گازترکمنستان. 44- دریافت اعتبارات کامل جهت ترمیم، بازسازی و آسفالت مسیر قارقی- بصیرآباد 45- دریافت چندین دستگاه لودر، کامیون، کامیونت، نیسان به شهرداریهای حوزه انتخابیه. 46- کسب مجوز طرح بزرگ فاضلاب گمیشان. 47- کسب مجوز 30 هکتار زمین از امور اراضی گمیشان جهت ایجاد فضای سبز و تفریحی. 48- کسب مجوز خرید ساختمان ثبت اسناد و املاک بندرترکمن. 49- کسب مجوز مرزبانی درجه 1 شهرستان ترکمن. 50- دریافت اعتبارات جاده بندرگز، بلوار شهید بهشتی و شهید آرخی بندرترکمن جهت ترمیم و آسفالت. 51- کسب مجوز خط دیجیتالی مخابراتی 10 هزار شماره ای بندرترکمن، کردکوی و 5 هزار شماره ای گمیشان از وزیر محترم پست تلگراف و تلفن. 52- کسب مجوز و افتتاح گمرک بندرترکمن. 53- دریافت اعتبارات مالی از سازمان بهزیستی کشور و اختصاص آن به ادارات بهزیستی جهت کمک به مددجویان. 54- دریافت اعتبارات مالی از بنیاد جانبازان و اختصاص آن به ادارات جانبازان جهت کمک به جانبازان عزیز. 55- دریافت اعتبارات مالی و البسه و مواد غذایی از کمیته امداد حضرت امام(ره) و توزیع آن به مستمندان 56- حل مشکل گازرسانی روستاهای خواجه نفس وتابعه از طریق ادارات راه ترابری، آب فاضلاب و جهاد کشاورزی با دریافت 90 درصد تخفیف. 57- توزیع کنتور آب به صورت رایگان به خانواده های بی بضاعت. 58- اتمام لوله کشی آب کلیه روستاهای حوزه انتخابیه. 59- تحویل چندین دستگاه رایانه به حوزه های علمیه. 60- کمک به بیماران نیازمند جراحی (قلب- کلیه- چشم)و انجام عمل جراحی بصورت رایگان برای بیش از چهارصد نفر. 61- تجهیز کتابخانه های حوزه انتخابیه به رایانه، کولر و دریافت بیش از بیست هزار جلد کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 62- دریافت اعتبارات کافی جهت طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان مناطق محروم از وزیر محترم آموزش و پرورش. 63- توزیع کتب کمک درسی به مدارس منطقه. 64- دریافت چندین دستگاه زیراکس و رایانه از وزیر محترم آموزش و پرورش و تحویل آن به مدارس منطقه. 65- تجهیز ستادهای قرآنی به نوارهای آموزشی قرآن. 66- دریافت اعتبار جهت خرید لباسهای سنتی ذکر خنجر به گروههای مختلف. 67- ثبت آثار باستانی حوزه های انتخابیه در لیست آثار ملی و تاریخی. 68- مسافرت به کشور ترکمنستان در خصوص روند آزاد سازی صیادان بازداشت شده. 69- تقویت مجتمع آبرسانی آق امام، سیمین شهرو آرخ بزرگ. 70- تذکر در صحن علنی مجلس به وزیران جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، کشور، نیرو، بهداشت درمان و آموزش پزشکی راه و ترابری و .... در زمینه های مختلف و پیگیری آن تا حصول نتیجه و ایراد سخنرانی نطق های قبل از دستور 3 بار در طول 2 سال. پیگیری ها: ((هرچند در خصوص موارد ذیل دیدارها و مکاتبات و موافقت های اولیه صورت گرفته اما چون هنوز قطعیت نیافته است در بخش پیگیری ها قید شده و به امید خدا درجهت انجام و اتمام آن تلاش وافر به عمل خواهد آمد.)) 1- ارتقاء فرودگاه گرگان به صورت بین المللی بخصوص جهت عزیمت حجاج . 2- ایجاد منطقه آزاد تجاری بعنوان عامل مهم توسعه در دشت های وسیع ترکمن صحرا. 3- اتصال راه آهن گرگان به گنبد و استان خراسان. 4- دانشگاه علمی جامع در استان گلستان. 5- ارتقاءگمیشان به شهرستان و اتمام کار کارشناسی و تمام مراحل آن. 6- انتقال آب سد آلاگل به اراضی شمال گمیشان. 7- ایجاد گرگان رود جدید در شمال گمیشان با اعتبارسی میلیارد ریال. 8- انتقال آب سراسری از طریق کانال از مازندران به گلستان. 9- پذیرش کار صید و صیادی به عنوان مشاغل سخت و زیان آور. 10- استقلال تربیت بدنی نوکنده. 11- سالن سرپوشیده دو و میدانی بندر ترکمن. 12- توسعه و دریافت اعتبار شبکه برق روستایی حوزه های انتخابیه. 13- احداث میدان بزرگ بندرگز در مسیر جاده اصلی. 14- استقلال اداره کار بندر ترکمن. 15- ایجاد صندوق تعاون و بانک رفاه کارگران در گمیشان. 16- واگذاری وتغییر کاربری محوطه راه آهن بندرترکمن. 17- افزایش مستمری روحانیون و طلاب اهل سنت. 18- احداث جاده مستقیم اسکله بندرترکمن. 19- دریافت مطالبات شرکتهای تعاونی پره امیرحمزه، ملانفس، شهید رجایی 20- تشکیل میز فرش ترکمن و ایجاد تعاونی ها و زمینه صدور فرش دستباف ترکمن به خارج. 21- فعال نمودن، بازسازی و راه اندازی اسکله بندرترکمن و بندرگز. 22- افزایش ساعات برنامه های ترکمن سیمای گلستان. 23- چهار بانده نمودن خط کردکوی بندرترکمن بعنوان اتصال جنگل به دریا. 24- ایجاد صنایع کوچک تولیدی در حوزه انتخابیه. 25- افزایش قیمت خرید ماهی وخاویار و پاداش بهره وری توسط شیلات از صیادان. 26- ایجاد صنایع بسته بندی میگو، پرورش ماهیان خاویاری با سرمایه گذاران خارجی. 27- مجهز نمودن بیمارستانهای حوزه انتخابیه به آمبولانس. 28- برقراری مطالبات و حق محرومیت و نوار مرزی فرهنگیان منطقه. 29- ایجاد ناحیه صنعتی شیلاتی در شهرستان ترکمن. 30- توسعه میدان اسبدوانی بندرترکمن. | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ببینید و به یاد بسپارید | ![]() | ![]() | ||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() عکسی از یک خانواده ترکمن ![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | مردمشناسی گروههای قومی » | ![]() | ![]() | ||||||
![]() | ![]() | ||||||||
مردمشناسی گروههای قومی ایران مردمشناسی گروههای قومی در زمرة یکی از حوزههای اساسی مطالعات مردمشناسی قرار میگیرد. با تشریح مبانی و شاخصههای تحقیقی این حوزه به ذکر فعالیتهای انجام یافته در این زمینه خواهیم پرداخت. گروه قومی (ethnic group) در تعریف « به گروهی از افراد اطلاق می شود که به یک فرهنگ (زبان، آداب و رسوم و غیره) تعلق داشته و از این طریق شناخته می شود.» و آنچه که از مردمشناسی گروه های قومی به ذهن متبادر می شود این است که یک گروه قومی مانند ترک، فارس، بلوچ، ترکمن، کرد و... مورد بررسی مردمشناسانه قرار گیرد که این مطالعه مردمشناسانه، تمامی عناصر فرهنگ مادی و غیر مادی آن گروه قومی را شامل میشود. هر چند عنوان « مردمشناسی گروههای قومی » از این نظر فراتر رفته و موردهای پژوهش دیگری را مدنظر دارد. این موارد ایجاب مینماید تا مؤلفههایی چون هویت قومی، بحران هویت فرهنگی و... در دستور کار این پژوهش قرار گیرد. بدین ترتیب به نظر میرسد برای کار پژوهش در مردمشناسی گروههای قومی ابتدا به منابع مردمنگاری مراجعه نموده و بعد از آشنایی ابتدایی با کلیه عناصر فرهنگ مادی و غیر مادی، به آن قسمت از موضوعاتی که درحیطة موضوعات اساسی مورد بحث در این حوزه است دقیق شده و آنها را مورد مداقه و پژوهش مردمشناسانه قرار بدهیمحاضر خود قرار میگیرند. آنچه در اینجا در نظر ما میباشد- بهعنوان مثال- مطالعة اقوام ایرانی با اذعان به این نکته که این گروههای قومی در کنار هویت ملی دارای هویت هم عرض دیگر با عنوان هویت قومی هستند و تأکید اساسی ما بر این مؤلفه و رابطة آن با هویت ملّی، خاستگاههای گرایشات قوممدارانه، بررسی دقیق عناصر شاخصتر هویت قومی مانند زبان، مذهب و دیگر مؤلفههایی که در داخل شاخصهای فرهنگی یک قوم ویژگیهای خاص را پذیرا گشته و مشخصههای هویت قومی آن گروه قومی را شامل میشوند. به عبارت دیگر مطالعة مؤلفههای بارزی که در ارتباط با هویت قومی بوده و یک گروه قومی را با عنوانی مشخص به جامعه میشناساند و همچنین بررسی شاخصهای تحقیقی متأثر از مؤلفههای مذکور مانند بحران هویتی، گرایش قوممدارانه، پویایی و پذیرش فرهنگ میباشد که بهنظر می رسد این حوزهها وجه ممیزهای باشد در مطالعات مردمشناسی گروههای قومی ... | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | حرفه ها را بهتر بشناسیم | ![]() | ![]() | ||||||
![]() | ![]() | ||||||||
حرفه ها را بهتر بشناسیم ادامه مطلب/blogextendedpost> | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() | |||||||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ||||||||
![]() | دل بردی به یغما | ![]() | ![]() | ||||||
![]() | ![]() | ||||||||
خانمها ، بانوان، سرکاران علیه:
البته بگما تمامه این کارا کاره مردانه جلفه
|
سلام
خیلی درفضای مجازی دنبال شخصی به نام عبدالرحمان اونق گشتم تا به مطلب شما رسیدم.
آقای اونق اگر ایشلن باشد ومن درست حدس زده باشم از همسنگران بنده درجبهه حق علیه باطل درمنطقه سومار-سرپل ذهاب-گیلان غرب بوده اند که در آخرین روز در سال 1362 درمنطقه سومار -گردان810نور-لشکر81زرهی کرمانشاه-تیپ4-گروهان ارکان قسمت آشپزخانه ازهم جداشدیم .
لطفا اگرامکان دارد مشخصاتی از ایشان ودوست دوم من آقای تویی قولیچ کلته برای اینجانب حداقل در حد یک شماره همراه ارسال کنید تاشاید زمینه ارتباطی دوباره با آقای اونق و دوستشان برقرار گردد.
امیدوارم در مورد ایشان درست حدس زده باشم.
من از بچه های استان کرمان هستم.
آدرس ایمیل :saeedmomenzade@yahoo.com
منتظر ارتباط با شما هستم.
آدرس موجود مربوط به فرزندم میباشد.