تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

حقایق روستای قرنجیک خواجه خان

کلیک : روستای قرنجیک خواجه خان  

 

امسال به علت کمبود دانش آموز در مقطع دوم تجربی، دبیرستان پسرانه ی روستا منحل می گردد.

یک از مسئولان آموزشی روستا ضمن بیان این خبر تصریح کرد طبق قانون تعداد دانش آموز نمی تواند در دبیرستان های شهری از 120 نفر و در مناطق روستایی از 90 نفر کمتر باشد. با این وجود دبیرستان خوارزمی در سال گذشته با 51 نفر پابرجا مانده بود این در حالی است که حداقل تعداد دانش آموز مجاز برای یک کلاس 15 نفر بوده و در سال گذشته کلاس دوم تجربی این دبیرستان با 11 نفر تشکیل شده بود.

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط اعضای وبلاگ امسال از 20 نفر دانش آموز اول دبیرستانی دبیرستان خوارزمی 12 نفر نمره ی مجاز برای انتخاب رشته ی تجربی را کسب نکرده و از 8 نفر باقیمانده هم تنها حدود 5 نفر تمایل به رشته ی تجربی دارند با توجه به وضعیت پیش آمده امسال، مقطع دوم و سوم تجربی دبیرستان مذکور به حد نصاب نمی رسد و فقط از دانش آموزان اول دبیرستان ثبت نام به عمل می آید که آن هم به مدرسه ی راهنمایی پیوست می خورد. مکان کنونی دبیرستان نیز که در اصل متعلق به مدرسه ی راهنمایی محدثه می باشد به دبیرستان دخترانه تبدیل خواهد شد.

گفتنی است احتمالا" در سال تحصیلی آتی حدود 50 نفر دانش آموز پسر سال اول دبیرستان خواهیم داشت و با توجه به اینکه بیش از 40 نفر دانش آموز می توانند تشکیل دو کلاس دهند تقسیم به دو کلاس اول الف و اول ب خواهند شد. از 50 نفر تخمین زده شده  حدود 32 نفر آن از دانش آموزان مدرسه ی راهنمایی حسین قرنجیک (خود روستا)، حدود 8 نفر آن از مدرسه ی راهنمایی عاشورای روستای گامیشلی نزار و حدود 10 نفر آن از مدرسه ی راهنمایی شهید حکیم قرنجیک روستای اسلام تپه (که آن هم در حال انحلال است) تخمین زده می شود. ضمنا" با توجه به انحلال مدرسه ی راهنمایی پسرانه ی شهید حکیم قرنجیک دانش آموزان مدرسه ی مذکور نیز به مدرسه ی راهنمایی روستا منتقل خواهند شد و به این ترتیب دانش آموزان مقطع اول راهنمایی با اضافه شدن 4 نفر از اسلام تپه به 25 نفر، سال دوم با اضافه شدن 10 نفر به 38 نفر و سال سوم با اضافه شدن 8 نفر به 34 نفر خواهد رسید و در جمع ساختمانی که قرار است مقطع راهنمایی و اول دبیرستان را در خود جای دهد باید ظرفیت حدود 150 نفر را در خود داشته باشد که بیش از ظرفیت استاندارد مدرسه ی راهنمایی روستا به نظر می آید. عجیب است تعداد دانش آموزان روستاهایی که در جمع حدود 6000 نفر جمعیت دارند در رشته ی ریاضی و تجربی به حد نصاب نمی رسد!!!... و جای تعجب بیشتر در این است که بر طبق گفته ی یکی از کارمندان اداره ی آموزش و پرورش منطقه ی گمیشان، امسال در منطقه، تعداد دانش آموزان سال اولی که تمایل به رشته ی ریاضی فیزیک دارند به 15 نفر (حداقل نفرات برای تشکیل یک کلاس) نرسیده است.

باید بدانیم که این اتفاق بیانگر ضعف آموزشی و فرهنگی ما می باشد.

+ نوشته شده توسط محمد امین قرنجیک در شنبه بیست و سوم شهریور 1387 و ساعت 23:50 | یک نظر

گردآورنده: ذکریا قرنجیک (دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران)

استاد راهنما: دکتر ابراهیم مجیدی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران)

بیان مسئله:

            یکی از شایع ترین مشکلات در جامعه، میزان DMF بالا (تعاریف  DMF و GI در پایین مطلب آمده  است) و بیماری های پریودنتال (لثه ای) می باشد اگر وضع به همین منوال پیش رود میزان پوسیدگی دندان و به تبع آن بیماری های مربوط به دندان افزایش خواهد یافت که این افزایش، باعث بالا رفتن شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود. البته با روش های پیشگیرانه ای هم چون اضافه کردن فلوئور به آب آشامیدنی و آموزش صحیح مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان جلوی بیماری های لثه (مثل از دست دادن چسبندگی لثه، ایجاد چرک و خونریزی از لثه) را گرفت.

مواد و روش ها:

            به منظور بررسی، تعداد 19 نفر در دبیرستان پسرانه ی خوارزمی و تعداد 33 نفر در مدرسه ی راهنمایی حسین قرنجیک توسط اینجانب از لحاظ  DMFو GI مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج:

            همانطور که در جداول و نمودار های مربوطه آمده است میزان DMF، 2.4 در مدرسه ی راهنمایی حسین قرنجیک و 3.8 در دبیرستان خوارزمی و میزان GI نیز به ترتیب در مدرسه ی راهنمایی 0-3 نفر، 1-12، 2-13، 3-5 نفر و در دبیرستان 0-4 نفر، 1-12، 2-3، 3-0 نفر به دست آمد.

جدول1-میزان DMF به تفکیک D، M و F در مدرسه راهنمایی حسین قرنجیک

DMF

تعداد

درصد

D

74

94

M

5

6

F

0

0

جمع

79

100

 

جدول2-میزان DMF به تفکیک D، M و F در دبیرستان خوارزمی

DMF

تعداد

درصد

D

62

86

M

9

13

F

1

1

جمع

72

100

 View Raw Image" jquery1220620981468="15">

نمودار 1:میزان GI در دانش آموزان مدرسه راهنمایی حسین قرنجیک و دبیرستان خوارزمی (ستون افقی GI و ستون عمودی درصد)

 

 بحث:

            بررسی ما نشان داد که فاصله ی زیادی با هدف WHO (WORLD HEALTH ORGANIZATION)   ،سازمان بهداشت جهانی، داریم. هدفWHO  برای دبیرستانی ها در سال 2010 پوسیدگی کمتر از1.5 می باشد که فاصله ما با آن به میزان 2.3 (تقریبا 2.5 برابر بیشتر) است و برای راهنمایی ها، پوسیدگی کمتر از 1 می باشد که فاصله جامعه مورد بررسی ما با آن به میزان 2.4 (2.5 برابر بیشتر) است. جای هشدار این بررسی ، میزان بالای شاخص لثه ای 3، در گروه سنی راهنمایی می باشد.

در پایان از خانم دکتر یمرلی (پزشک مرکز بهداشت قرنجیک) آقای اسماعیلی (مدیر دبیرستان خوارزمی) و آقای کتوکی (مدیر مدرسه راهنمایی حسین قرنجیک) و آقای حبیب تقی زاده کمال تشکر را دارم.

تعاریف عملیاتی:

DMF: مخفف Decay ( تعداد پوسیدگی)،Missing  (تعداد دندان کشیده شده)و Filling(تعداد دندان پر شده)می باشد.

Gingival Index)GI): شاخص لثه ای که با سه عدد 0(لثه سالم)، 1(لثه ملتهب، بدون خونریزی)، 2 (لثه ملتهب، با خونریزی به هنگام تحریک) و 3(لثه ملتهب، با خونریزی بدون تحریک)

مرجع: کتاب پریودنتولوژی کارنزا 2006.

+ نوشته شده توسط ذکریا قرنجیک در جمعه پانزدهم شهریور 1387 و ساعت 16:55 | 7 نظر
همانطور که می دانیم روستای قرنجیک متصل کننده ی شهرهای آق قلا و بندر ترکمن به یکدیگر می باشد ولی متأسفانه بر روی جاده ی ارتباطی آن ها در محدوده ی روستا، نه سرعت گیری در نظر گرفته شده و نه پل عابر پیاده ای احداث شده است این مشکل موقعی بیشتر به چشم می خورد که رفت و آمد دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان از روی آن را می بینیم و افزون بر این با انتقال مدرسه ی ابتدایی پسرانه در چند سال اخیر به جنوب این جاده ی شلوغ و پر رفت و آمد، خطر رفت و آمد کودکان معصوم به شدت احساس می شود عجیب است که تا بحال هیچ یک از مسئولین امر نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدامی نکرده اند و این در حالیست که در هر سال تعدادی از دانش آموزان در این جاده تصادف می کنند که فقط در پارسال منجر به مرگ یکی از دانش آموزان به نام کمال قرنجیک فرزند مرحوم اراز دوردی قرنجیک و جراحت شدید یکی دیگر از آنان به نام بهنام یلقمه فرزند جمشید یلقمه شده است. نمی دانم مسئولان منتظر مرگ چند نفر از دانش آموزان هستند تا یک پل هوایی بر روی آن احداث نمایند.
+ نوشته شده توسط محمد امین قرنجیک در جمعه هشتم شهریور 1387 و ساعت 22:25 | یک نظر

با کمال مسرت، موفقیت 7 نفر دانش آموز روستا در آزمون ورودی دبیرستان های نمونه را تبریک می گوییم.

اسامی این عزیزان عبارتند از:

1-      جناب آقای عبدالعزیز آتابای فرزند ابراهیم گلدی آتابای

2-      جناب آقای ایوب جاور فرزند محمد جاور

3-      جناب آقای عبدالحمید قرنجیک فرزند حاجی قاری قرنجیک

4-      جناب آقای عبدالجلیل ولی پور فرزند حاجی قربان ولی پور

5-      جناب آقای مسعود قرنجیک فرزند اراز محمد قرنجیک

6-      جناب آقای حسین لطفی فرزند آخوند لطفی

7-      سرکار خانم سونا قرنجیک فرزند عبدالله قرنجیک

امیدواریم دوستان فوق در تمام مراحل زندگی موفق باشند. 

 

 

 

 

بسمه تعالی

پیامبر اکرم (ص): بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران نیز آموزش دهد.

کلاس های آموزش قرآن مجید و احکام نماز توسط حافظ محترم قرآن مجید، جناب آقای عبدالحکیم آتابای همه روزه از تاریخ ۱/۶/۱۳۸۷ در محل حوزه ی علمیه ی سراج الدین قرنجک برگزار می شود.

  ساعت برگزاری کلاس ها:

     زیر ۱۵ سال: صبح ها ساعت ۹

     بالای ۱۵ سال: ساعت ۲۲ شب

از تمامی علاقمندان جهت شرکت در این کلاس ها دعوت به عمل می آید.

 

View Raw Image" jquery1218890537359="16">

+ نوشته شده توسط عبد الکریم قرنجیک در شنبه بیست و ششم مرداد 1387 و ساعت 16:4 | 2 نظر

إنا لله و إنا الیه راجعون

دوست و همکار عزیز، جناب آقای زکریا قرنجیک درگذشت پدربزرگ گرامیتان، حاج خان محمد آخوند قرنجیک را به شما و خانواده ی محترم و همچینین به تمامی جامعه ی اهل علم و تقوا تسلیت می گوییم. باشد که جامعه ی ما ادامه دهنده ی راه چنین عالمانی باشد.

ما را در غم خود شریک بدانید.

نویسندگان وبلاگ

+ نوشته شده توسط عبد الکریم قرنجیک در شنبه بیست و ششم مرداد 1387 و ساعت 0:48 | 2 نظر

مرقد خالد نبی یکی از زیارتگاه های مردم ترکمن است این زیارتگاه در فاصله ی 90 کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس و در کوه های بین مراوه تپه و کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو بر روی کوهی به ارتفاع 700 متر واقع شده است.

بر اساس اعتقادات مردم ترکمن خالد نبی (خالد بن سنان) یکی از چهار پیامبری است که در فاصله ی پیامبری حضرت عیسی و حضرت محمد (ص) مردم زمان خود را به شریعت خدا دعوت می کرده و از اعراب بوده است.

            راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی بوده ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری نیست. بدلیل دوری راه و فقدان وسیله ی نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای انجام فرائض دینی از شهرها و روستاهای مختلف ترکمن. ماه های فروردین و اردیبهشت است.

            در نزدیکی و پایین تر از بقعه ی خالد نبی بقعه ی عالم بابا و چوپان آتا و دره ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه ی خضردندان قرار دارند. طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر حضرت خالد نبی و چوپان آتا یکی از اولیای گمنام است که مورد توجه و احترام ترکمن هاست.

+ نوشته شده توسط یونس لطفی در دوشنبه بیست و یکم مرداد 1387 و ساعت 22:18 | 2 نظر
با کمال مسرت قبولی افراد زیر در مدارس نمونه دولتی را به روستاییان و خصوصا" خانواده های این دانش آموزان تبریک می گوییم.

سرکار خانم راحیل قرنجیک فرزند آنه دردی

        سرکار خانم سهیلا قرنجیک فرزند علی محمد

                سرکار خانم فاطمه لطفی چاروا فرزند حاجی محمد

                        سرکار خانم عاطفه آتابای فرزند ابراهیم

                                                           برای این عزیزان آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی را داریم.

+ نوشته شده توسط محمد امین قرنجیک در شنبه نوزدهم مرداد 1387 و ساعت 12:47 | 2 نظر
جناب آقای نوید پورقاز کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات کشوری فوتبال نونهالان را به شما و همه ی تلاشگران عرصه ی ورزش تبریک می گوییم.

                                                                              نویسندگان وبلاگ  

+ نوشته شده توسط عبد الکریم قرنجیک در شنبه نوزدهم مرداد 1387 و ساعت 11:26 | یک نظر
امروز تیم منتخب آموزشگاهی فوتبال استان گلستان توانست با غلبه بر تیم استان مرکزی به فینال مسابقات منتخب آموزشگاهی استان ها راه یابد دیگر تیم راه یابنده به فینال، تیم استان خراسان رضوی می باشد.
+ نوشته شده توسط محمد امین قرنجیک در یکشنبه سیزدهم مرداد 1387 و ساعت 13:28 | یک نظر

در سری مسابقات فوتبال منتخبان آموزشگاهی استان های کشور که هم اکنون در قزوین در حال برگزاریست تیم منتخب استان گلستان به مربی گری آقایان خوش تربیت و بهرامی توانست با برد 1 بر 0 در مقابل تیم تهران به مرحله ی نیمه نهایی راه یابد شایان ذکر است جناب آقای کامبیز پورقاز که در تیم استیل آذین آق قلا بازی می کند نیز در این تیم حضور دارد.

+ نوشته شده توسط محمد امین قرنجیک در یکشنبه سیزدهم مرداد 1387 و ساعت 0:59 | یک نظر

در دومین سال المپیاد فوتبال ایرانیان در همدانِ، تیم منتخب تربیت بدنی استان گلستان توانست در رده ی نونهالان به مربی گری آقایان شایسته و دلداده با برد 3 بر 2 در مقابل استان فارس که در ۲۱ تیرامسال برگزار شد بین 32 استان کشور مقام نخست را به خود انتصاب دهد گفتنی است 8 ترکمن در این تیم حضور داشتند که یکی از آنان جناب آقای کامبیز (نوید) پورقاز ،یکی از هم روستاییان عزیز می باشد وبلاگ روستای قرنجیک ضمن تبریک این موفقیت به تمامی ورزش دوستان استان و آرزوی موفقیت برای تمامی عزیزانی که در این تیم حضور داشتند از مسئولان خواهشمند است به منظور افتخار آفرینی های بیشتر، بیش از پیش به مسائل ورزشی جوانان رسیدگی داشته باشند.

+ نوشته شده توسط محمد امین قرنجیک در پنجشنبه دهم مرداد 1387 و ساعت 0:56 | نظر بدهید

با فرا رسیدن فصل برداشت برنج در نواحی شمالی کشور فعالیت کمباین ها و حرکت برخی از آنان به سمت استان های گیلان و مازندران آغاز شد.

+ نوشته شده توسط در جمعه چهارم مرداد 1387 و ساعت 14:57 | یک نظر

جمعه ی هفته ی پیش گذری به زیارتگاه معروف علی عطای دانشمند (دالشمن عطا) داشتم (زیارتگاه دانشمند در مرز ترکمنستان و در نزدیکی مرز اینچه برون واقع است و کسانی که از بازارمرزی اینچه برون دیدن می کنند می توانند  این زیارتگاه را که حدود 15 دقیقه با اینچه برون فاصله دارد نیز زیارت نمایند) تصمیم گرفتم گزارشی از آن مکان را برای وبلاگ تهیه کنم در زیر بیانات یکی از آخوند هایی که در آن مکان حضور داشت آورده شده است:

در روایتی آمده که ملا علی دانشمند (دالشمن عطا) در راه، قبل از رسیدن به رود اترک از تشنگی جان باخته و در روایتی راهزنان او را در راه به قتل رسانده اند به هر حال بعد از مدتی ملا علی دانشمند به خواب شخصی آمده و از او می خواهد جسدش را یافته و برای او قبر بسازد و مکان جسد را نیز به او می گوید و به این ترتیب با مشخص شدن قبر ملای دانشمند، آن مکان زیارتگاهی برای مردم می گردد.

در کتاب تاریخ الاولیا معروف به الهامات غیبیه فی سلاسل سیفیه صفحه ی 77 و در کتاب الحدائق الوردید فی حقائق النقشبندیه صفحه ی 123 آورده اند مولانا علی دانشمند یا ملا علی عطا دانشمند یکی از خلفای حضرت خواجه محمد سماسی می با شد و در کتاب رشحات آورده اند که ملا علی دانشمند یکی از اصحاب کبار خواجه محمد سماسی خواجه معروف به محمد بابای سماسی می باشد. خواجه محمد سماسی را چهار خلیفه فاضل و کامل بوده است که بعد از ایشان به دعوت صادقان و ارشاد طالبان مشغول شده اند به نام های سید امیر کلان ، ملا علی عطا ، خواجه محمد سماسی و خواجه صوفی سوخاری

در زیر شجره ی تدریسی مولانا مولانا علی عطا آورده شده است:

حضرت محمد (ص) – حضرت ابوبکر صدیق (رض) – حضرت سلمان فارسی (رض) – حضرت قاسم (رح) – حضرت جعفر صادق (رح) – حضرت بایزید بسطامی(رح) – حضرت ابولحسن خرقانی(رح) – حضرت خواجه ابو علی فارمدی(رح) – حضرت خواجه یوسف همدانی(رح) – حضرت خواجه عبدالخالق غجدوانی(رح) – حضرت خواجه عارف ریوگری(رح) – حضرت خواجه محمد فغنوی(رح) – حضرت خواجه علی رامتینی(رح) – حضرت خواجه محمد سماسی(رح)

هیچ شک و تردید نیست که ملا علی دانشمند یکی از عالمان و دانشمندان و عارفان و مرشدان بنام و بحق بوده اند.

در زیر تصاویری از این زیارتگاه و محوطه ی اطرافش را می بینید.

نظرات 1 + ارسال نظر
صمد ایری یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:33 ق.ظ http://panjpeykar.blogfa.com

سایت پنج پیکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد