تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

آموزش ابتدایی (مدرسه) - معلم ترکمن آقای کلته

کلیک : آموزش ابتدایی (مدرسه) - آقای کلته  

 

قاراشمیش

در سال های گذشته متفکرین(شاید مدیران؟) آموزش و پرورش دم از استانداردهای آموزشی می زدند!
تلاش بر این بود که سطح علمی و کیفی خود در آموزش و پرورش را به استاندارد آموزشی جهانی(نترکید!) برسانیم! صحبت از تراکم دانش آموز در کلاس و تناسب تعداد معلم به دانش آموز بود... و ...!

آقا ما آینده ی آموزش و پرورش را فدای محدودیت منابع مالی کرده ایم! چطور؟سال ها قبل اساتیدمان می گفتند که استاندارد جهانی و آرمانی تعداد دانش آموز در کلاس درس ۱۸ نفر است. حال این امر به عناوین مختلف زیر پا گذاشته می شود. بگذریم از این بحث که تراکم زیاد دانش آموز در کلاس یکی از عوامل افت تحصیلی(نه مردودی) و یا بهتر است بگویم افت بار علمی وی می شود.

 قضیه از روزی آغاز شد که رشد جمعیّت کشور کمی کاهش داشت، بار مالی آموزش و پرورش هم بر دوش دولت کریمه از قدیم الایّام سنگینی می نمود! باور کنید هنوز هم این نظر وجود دارد که آموزش و پرورش یک نهاد صرفاً مصرفی می باشد.

حالا برگردیم چطور؟

گویا سال به سال (مالی) از وزارت محترمه آموزش و پرورش (من از صاحبنظران شنیدم) دستوری می رسد که شما امسال باید این قدر از بودجه بزنید(صرفه جویی داشته باشید!).
کمبود بودجه مساوی است با کمبود کلاس، کمبود نیرو و ... . سازمان ها و مدیریت های مناطق هم با هماهنگی، هر سال چند مدرسه را منحل می نمایند! چندین کلاس درس را ادغام می نمایند! دیگر به سادگی برای مدرسه ای معاون تعلّق نمی گیرد! مدیر هم باید در کلاس تدریس نماید! راست می گویم، مدیران مقاطع متوسطه باید تدریس نمایند! حالا برای سال های دیگه من نمی دانم!!! و به هر حال دارند صرفه جویی می کنند.

راستی آن شعار را به یاد دارید: با ساختن مدرسه ای(درست و حسابی نه شعاری)، زندانی را خراب کرده ایم.

التماس دعا

+ نوشته شده در  87/04/11ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  6 نظر

نکته ی جالبی است: با تجربه های آموزشی که در پایه های مختلف دوره ی ابتدایی دارم، می توانم به جرأت بگویم که دخترها از پسرها با هوش ترند!!!

زود قضاوت نکنید. این نظر فقط یک برداشت سطحی است.

در سنین دوره ی ابتدایی، رشد شناختی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی دخترها نسبت به پسرها بیشتر است و در آنان زودتر به وقوع می پیوندد.{ این امر در سنین بالاتر جبران می گردد.} بنابراین دخترها در سن و کلاسی مشابه با پسرها، قدرت یادگیری بیشتری دارند و در ظاهر باهوش ترند!
البته مهم است که تفاوت های فردی و موقعیت اجتماعی را همیشه در نظر داشته باشیم.

نظر شما چیست؟

آیا در دوره ی ابتدایی، تدریس در مدرسه ی دخترانه راحت تر و بهتر است یا در مدرسه ی پسرانه؟!!!

+ نوشته شده در  86/11/04ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  15 نظر

با عرض سلام و خسته نباشید به دوستان عزیز و با تشکّر از دوستانی که با نظرات و پیشنهادهای خود، وبلاگ را یاری می نمایند.

بعد از مدّت زمانی طولانی وبلاگ به روز می شود! دلیل آن هم دسترسی سخت و پرهزینه به اینترنت می باشد.

نکته ای درباره ی نمونه سؤال ها: ممکن است برای استفاده از نمونه سؤال ها، نیاز به تغییر فونت و اندازه ی قلم داشته باشید.

ممنونم و سال تحصیلی خوبی را آرزومندم.

+ نوشته شده در  86/09/29ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  5 نظر

نمونه سؤال جمله نویسی پایه سوم ابتدایی-۳

با سلام. تجربه ی جدیدی است. این آزمون ها، بیشتر جنبه ی تکرار و تمرین درس را دارند تا ارزشیابی. امیدوارم سودمند واقع گردد. لطفاً با نظرات سازنده ی خود، وبلاگ را در این امر یاری نمایید

 جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 49

جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 63

جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 75

جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 152

جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی آخر

.
+ نوشته شده در  86/03/17ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  20 نظر

نمونه سؤال جمله نویسی پایه دوم ابتدایی-۳

با سلام. تجربه ی جدیدی است. این آزمون ها، بیشتر جنبه ی تکرار و تمرین درس را دارند تا ارزشیابی. امیدوارم سودمند واقع گردد. لطفاً با نظرات سازنده ی خود، وبلاگ را در این امر یاری نمایید

جمله نویسی پایه دوم ابتدایی تا صفحه ی 56

جمله نویسی پایه دوم ابتدایی تا صفحه ی 70

جمله نویسی پایه دوم ابتدایی تا صفحه ی آخر-1

جمله نویسی پایه دوم ابتدایی تا صفحه ی آخر-2

.
+ نوشته شده در  86/03/17ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  نظر بدهید

نمونه سؤال جمله نویسی پایه سوم ابتدایی-۲

با سلام. تجربه ی جدیدی است. این آزمون ها، بیشتر جنبه ی تکرار و تمرین درس را دارند تا ارزشیابی. امیدوارم سودمند واقع گردد. لطفاً با نظرات سازنده ی خود، وبلاگ را در این امر یاری نمایید

.

جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 134

جمله نویسی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 148

+ نوشته شده در  86/02/10ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  5 نظر

نمونه سؤال جمله نویسی پایه دوّم ابتدایی-۲

با سلام. تجربه ی جدیدی است. این آزمون ها، بیشتر جنبه ی تکرار و تمرین درس را دارند تا ارزشیابی. امیدوارم سودمند واقع گردد. لطفاً با نظرات سازنده ی خود، وبلاگ را در این امر یاری نمایید

.

جمله نویسی پایه دوّم ابتدایی تا صفحه ی 139

جمله نویسی پایه دوّم ابتدایی تا صفحه ی 148

+ نوشته شده در  86/02/10ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  نظر بدهید

 نمونه سؤال ریاضی پایه سوم ابتدایی-۲.

ریاضی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 149

ریاضی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 156

ریاضی پایه سوم ابتدایی تا صفحه ی 170

با سلام. تجربه ی جدیدی است. این آزمون ها، بیشتر جنبه ی تکرار و تمرین درس را دارند تا ارزشیابی. امیدوارم سودمند واقع گردد. لطفاً با نظرات سازنده ی خود وبلاگ را در این امر یاری نمایید

+ نوشته شده در  86/02/10ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  نظر بدهید

نمونه سؤال ریاضی پایه دوّم ابتدایی-۲

با سلام. تجربه ی جدیدی است. این آزمون ها، بیشتر جنبه ی تکرار و تمرین درس را دارند تا ارزشیابی. امیدوارم سودمند واقع گردد. لطفاً با نظرات سازنده ی خود وبلاگ را در این امر یاری نمایید

.

ریاضی پایه دوّم ابتدایی تا صفحه ی 105

ریاضی پایه دوّم ابتدایی تا صفحه ی 129

ریاضی پایه دوّم ابتدایی تا صفحه ی 136

+ نوشته شده در  86/02/10ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  یک نظر

یک کلام، فرزام

نام ونام خانوادگی: فرزام رکنی                    کلاس: پنجم ابتدایی
ورزش مورد علاقه: فوتبال                     
تیم مورد علاقه (داخلی): استقلالتیم مورد علاقه (خارجی): آرسنال

او یکی دیگر از دانش آموزان کوشا در کلاسم است. علاقه ی فراوانی به فوتبال دارد. در درس هایش نیز کوشاست. امیدوارم که در آخر سال با تلاش و کوشش خود، با موفّقیّت پا به عرصه ی دوران راهنمایی بگذارد. آن دورانی که می تواند فوتبال خوبش را با بزرگترها ادامه دهد.

+ نوشته شده در  86/02/06ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  5 نظر

شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس های دوم تا پنجم ابتدایی

۱- کم یا زیاد گذاشتن علامت (آ) روی حرف (آ)، یک چهارم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۲- کم یا زیاد گذاشتن نقطه یا بالا و پایین گذاشتن نقطه در صورتی که حرفی با حرف دیگر اشتباه شود، یک چهارم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می گردد. (در حروف ش، ژ، چ، اگر یک نقطه کم بگذارند غلط محسوب نمی گردد چون شکل کلمه عوض نمی شود.)

۳- ننوشتن حرکات فتحه، کسره، ضمّه ( ـَــِـــُ )، غلط به حساب نمی آید.

۴- کم یا زیاد گذاشتن دندانه، در حروف (س، ش،ص، ض) یک چهارم غلط؛ در سایر حروف نیم غلط و در تمام دیکته دو غلط محسوب می شود.

۵- حروف (بـ تأکید، نـ نفی) که باید به فعل بچسبند، اگر جداگانه نوشته شوند، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود. به عنوان مثال اگر به جای کلمات (برود، نرود) نوشته شود (به رود، نه رود). در کلمات غیر از فعل، یک چهارم غلط و در تمام دیکته نیم غلط محسوب می شود.

۶- کم یا زیاد نوشتن سرکج یک چهارم غلط و در تمام دیکته یک غلط به حساب می آید.

۷- ننوشتن یک کلمه، یک غلط و از قلم انداختن حروف ربط، اضافه و ضمیر مانند (با، در، از، او) در تمام دیکته نیم غلط برای هر حرف محسوب می شود.

۸- کم یا زیاد گذاشتن تشدید(ــّ)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط گرفته می شود.

۹- کم یا زیاد نوشتن یک حرف در کلمه یک غلط، ولی در کلمات تکراری برای بار دوم غلط محسوب نمی گردد.

۱۰- ننوشتن یاء میانجی در کلماتی مانند (خانه ی، کوزه ی) یک چهارم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۱۱- کم یا زیاد نوشتن یک حرف در کلمه یک غلط و در هر مورد جدید، یک غلط به حساب می آید.

۱۲- نچسباندن حروفی که به هم می چسبند، برای مثال به این شکل (گف تند) به جای (گفتند)، در یک کلمه نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می گردد.

۱۳- غلط نوشتن شکل حرف مثلاً صا(دسته با فاصله و بدون دندانه) به جای ط، یا صـ(بدون دندانه) به جای ص(دندانه دار)، یک چهارم غلط و در تمام دیکته نیم غلط محسوب می شود.

۱۴- اگر به جای کسره ی اضافه (ــِـ)، حرف (ـه ه) و یا بالعکس نوشته شود، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۱۵- تکراری نوشتن یک کلمه، غلط محسوب نمی آید.

۱۶- جابه جایی کلمات در جمله غلط نیست.

۱۷- نوشتن کلماتی مانند (رفتند) به صورت (رفتن) و بالعکس در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۱۸- حذف (واو) معدوله در (خوا) مانند کلمه ی خواهر و بالعکس (اضافه کردن آن)، یک غلط به حساب می آید.

۱۹- کم یا زیاد گذاشتن علامت تنوین (ــًـ)، یک چهارم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۲۰- اگر به جای کسره ی اضافه (ــِـ) در ترکیب ان یا ی به کلمه، حرف (ـه ه) نوشته شود (نماینده گان به جای نمایندِگان یا نماینده گی به جای نمایندِگی)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط به حساب می آید.

۲۱- نوشتن کلمات (عیسی، موسی و ...) به صورت (عیسا، موسا، ...)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۲۲- چسبیده نوشتن مضاف و مضافٌ الیه یا موصوف و صفت مانند اتاقدرس به جای اتاق درس، در هر مورد نیم غلط به حساب می آید.

+ نوشته شده در  86/02/04ساعت   توسط عبدالعظیم کلته  |  5 نظر

شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس اوّل ابتدایی

۱- کم یا زیاد گذاشتن علامت (آ) روی حرف (آ)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۲- کم یا زیاد گذاشتن نقطه یا بالا و پایین گذاشتن نقطه در صورتی که حرفی با حرف دیگر اشتباه شود، برای هر حرفی نیم غلط و در تمام دیکته برای هر حرف یک بار غلط محسوب می گردد. (در حروف ش، ژ، چ، اگر یک نقطه کم بگذارند غلط محسوب نمی گردد چون شکل کلمه عوض نمی شود.)

۳- ننوشتن حرکات فتحه، کسره، ضمّه ( ـَــِـــُ )، غلط به حساب نمی آید.

۴- کم یا زیاد گذاشتن دندانه یک غلط است، ولی برای حروف تکراری فقط یک بار غلط گرفته می شود.

۵- حروف (بـ تأکید، نـ نفی) که باید به فعل بچسبند، اگر جداگانه نوشته شوند، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود. به عنوان مثال اگر به جای کلمات (برود، نرود) نوشته شود (به رود، نه رود).

۶- کم یا زیاد نوشتن سرکج نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط به حساب می آید.

۷- ننوشتن یک کلمه، یک غلط و از قلم انداختن حروف ربط، اضافه و ضمیر مانند (با، در، از، او) در تمام دیکته نیم غلط برای هر حرف محسوب می شود.

۸- کم یا زیاد گذاشتن تشدید(ــّ)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط گرفته می شود.

۹- کم یا زیاد نوشتن یک حرف در کلمه یک غلط، ولی در کلمات تکراری برای بار دوم غلط محسوب نمی گردد.

۱۰- ننوشتن یاء میانجی در کلماتی مانند (خانه ی، کوزه ی) نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۱۱- کم یا زیاد نوشتن یک حرف در کلمه یک غلط و در هر مورد جدید، یک غلط به حساب می آید.

۱۲- نچسباندن حروفی که به هم می چسبند، برای مثال به این شکل (گف تند) به جای (گفتند)، در یک کلمه نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می گردد.

۱۳- غلط نوشتن شکل حرف مثلاً صا(دسته با فاصله و بدون دندانه) به جای ط، یا صـ(بدون دندانه) به جای ص(دندانه دار)، نیم غلط محسوب می شود.

۱۴- اگر به جای کسره ی اضافه (ــِـ)، حرف (ـه ه) و یا بالعکس نوشته شود، یک غلط و در سراسر دیکته برای مورد اوّل یک غلط و برای عکس آن نیز یک غلط محسوب می شود.

۱۵- تکراری نوشتن یک کلمه، غلط محسوب نمی آید.

۱۶- جابه جایی کلمات در جمله غلط نیست.

۱۷- نوشتن کلماتی مانند (رفتند) به صورت (رفتن) و بالعکس در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد