تـرکـمـن لِر Türkmenler

دوست داران کوه نوردی درگنبدکاووس

منبع : دوست داران کوه نوردی درگنبدکاووس

صعود به قله چهل پغ 10/12/86

روز جمعه 10/12/86  تو یک روز زمستانی که بوی بهار رو  میشد ازش استشمام کرد با جمعی از دوستان ساعت 4.30 دقیقه صبح گنبد رو به سمت گردنه خوش ییلاق شاهرود جهت صعود به کوه چهل پغ ترک کردیم .
با توجه به صعود ناموفقی که تو آذر ماه داشتیم (به خاطر کولاک و بوران شدید که مجبور شدیم از نزدیکی قله برگردیم) کلیه دوستان با امکانات و تجهیزات کامل آماده و مصمم بودند که به هر صورت قله را صعود کنند .
ساعت نزدیک به 7 از ابتدای جاده صعود را شروع کردیم و با توجه به هوای خوبی که شاهدش بودیم به راحتی و حدود ساعت 10.20 دقیقه به قله رسیدیم و بعد از بر افراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی و خواندن سرود ملی کشور عزیزمان و گرفتن عکس و کمی استراحت قله را برای بازگشت ترک کردیم .
و در راه برگشت سر خوردن ها و شوخی ها و و خنده ها و حتی شنیدن خبر تولد یکی از دوستان و گرفتن جشن تولد فی البداهه و درست کردن کیک برفی و همچنین دادن کادوی تولد (مثل شکلات و ساندیس و ... ) خاطرات بسیار خوب و دلپذیری برای همه دوستان به جا گذاشت .

و در ساعت 4 عصر تمامی دوستان در سلامتی کامل به گنبد برگشتیم .

نمای قله چهل پغ

برای دیدن بقیه  عکس ها به ادامه مطلب بروید

راوی : احمدزاده

پ . ن :
سپهبد سورنا(رستم سورن پهلو) (52-82 پیش از زایش) یکی از سرداران دلیر سپاه ایران در زمان اشکانیان است.
که یکی از دوستان و  نویسندگان این وبلاگ به جهت علاقه ای که به این شخصیت دارند نام مستعار سورنا را برای خودشون انتخاب کردند .
جهت اطلاع بیشتر از این پهلوون باستانی اینجا رو کلیک کنید .

2 نوشته شده توسط کوه در دوشنبه سیزدهم اسفند 1386 و ساعت 16:33 | 5 نظر
کوه قلعه ماران و شرکت در همایش ساخت آدم برفی و کلبه اسکیمو

جمعه ۲۶/۱۱/۸۶ در یک هوای زمستانی ایده آل ساعت شش صبح از گنبد به سمت رامیان  جهت صعود به کوه قلعه ماران راه افتادیم .
صعود رو از سمت روستای باقر آباد شروع کردیم و بعد از طی مسیر به پناهگاه رسیدیم و بعد از استراحت و  خوردن صبحانه جهت شرکت در همایش آدم برفی و کلبه اسکیمو که در روستای پاقلعه برگزار میشد حرکت کردیم .

تصویر پناهگاه قلعه در فصل بهار

بعد از رسیدن به محل مسابقه  گروه کوهنوردی شهرستان گنبد برای شرکت در مسابقه تصمیم به ساخت نماد برفی برج قابوس ابن وشمگیر  گرفت که در پایان نیز نمره 19 رو تصاحب کرد .

برای دیدن ادامه عکس ها به ادامه مطلب بروید

2 نوشته شده توسط کوه در دوشنبه بیست و نهم بهمن 1386 و ساعت 23:24 | 4 نظر
همایش صعود به ماران کوه گرامی داشت دهه فجر 12/11/86

دهه فجر مبارک

هیئت کوهنوردی شهرستان گنبد کاووس به مناسبت گرامی داشت دهه مبارک فجر ، برنامه های شادی را جهت صعود به قلل اطراف شهرستان تدارک داده ، از جمله روز جمعه مورخه ۱۲/۱۱/۸۶ از کلیه باشگاهها و گروه های کوهنوردی شهرستان جهت صعود به قله زیبا و پربرف ماران کوه دعوت بعمل آورد که اکثر باشگاههای کوهنوردی و گروهها در این صعود با شکوه شرکت داشتند .
بیش از 90 نفر شرکت کننده بودند و صبح ساعت ۵/۴ از گنبد حرکت و بعد از اجرای برنامه ساعت 5 بعدازظهر به گنبد مراجعه نمودند .
ضمنا هیئت کوهنوردی جلسات متعددی جهت آگاهی گروه ها برگزار کرد که با حضور اکثر گروهها و کمیته های هیئت اجرا شد . همچنین برنامه های متنوع تا خاتمه ایام دهه فجر ادامه خواهد داشت.

راوی : جناب آقای کیان خاکیلی (رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان گنبد کاووس )

برای دیدن عکسها به ادامه مطلب بروید

2 نوشته شده توسط کوه در سه شنبه شانزدهم بهمن 1386 و ساعت 17:22 | یک نظر
صعود به کوه قلعه موران 5/11/86

صعود این هفته (5/11/86)به گل سرسبد کوه های شرق استان گلستان (به نظر شخصی بنده) یعنی کوه 2377 متری قلعه موران که در چهار فصل سال واقعا از زیبایی سحرانگیزی برخورداره و هر هفته جمع زیادی از کوه نوردان رو به سمت خودش میکشه .

در ساعت 5.45 دقیقه صبح به سمت مقصد حرکت و بعد از گذشتن از شهرستان رامیان به روستای شش آب رسیده و صعود را با جمعی از دوستان صمیمی شروع کردیم .

صعود از قسمت گندم سوخته با سرعت و موفقیت طی شد و بعد از رد کردن روستا در این قسمت بعضی از دوستان تمایل به توقف و استراحت داشتند و قرار شد که در مدرسه روستای شش آب منتظر بازگشت بقیه اکیپ بمانند و دیگر دوستان مسیر را ادامه دادند و به دلیل زیاد شدن برف چند نفر برای پاکوب مسیر به جلو رفتند .

در طول راه میل به یافتن مسیر های جدید باعث شد که به پیشنهاد جمع از مسیر اصلی برش زده شد و مسیر را ادامه دادیم که البته در ادامه به مسیری صعب العبور و صخره ای رسیدیم و در حالی که شاید چیزی حدود ده الی 15 دقیقه به نوک قله راه مانده بود بنا به صلاحدید سرپرست تیم و و با در نظر گرفتن شرایط و علیرغم میل همه و حتی خودت سرپرست تیم و به خاطر پیشگیری از حادثه ای ناخواسته تصمیم به بازگشت تیم گرفته شد .

در  راه برگشت در همان مسیر پرشیب تصمیم به استراحت و همچنین میل کردن غذا گرفتیم که واقعا خاطره انگیز و پرمشقت بود .

در حال بازگشت به قدری مسیر پر از برف برای سرخردن وسوسه انگیز بود که همگی بلااستثناء شروع به سر خوردن کردیم و البته در این میان شوخی و مزاح دوستان با یکدیگر و دسیسه هایی برای سردادن اجباری بعضی از رفقا واقعا دیدنی و جالب و صمیمانه و پر از نشاط بود .

ساعت 3 عصر کلیه اعضای اکیپ به سلامت به مدرسه مورد نظر رسیده و به دیگر اعضای تیم ملحق شدیم که البته آن دوستان هم با درست کردن یک آدم برفی زیبا از ما استقبال کردند و صعود در یک روز زمستانی آفتابی و زیبا و در طبیغتی بسیار جذاب به پایان رسید و مانیز خدا را به جهت شادی و خوشی ها و سلامتی که به ما عطا کرده است شاکر بودیم .

یک تجربه شخصی :

یک کوه نورد همیشه تجهیزات و وسایل کوه نوردی شخصی اش باید به همرا باشد و به فکر این نباشد این کوهی که میره کوه آسان  و راحتی هستش و نیاز به وسایل و تجهیزات زیادی نداره .

وقتی که به مسیر صخره ای رسیدیم به همراه نیاوردن طناب کوه نوردیمون واقعا آه از نهادمون بلند کرده بود و در اونجا بود که طناب معمولی یکی از دوستان واقعا به ما کمک کرد و یاد ضرب المثل معروف که میگه در بیابان هم لنگه کفشی نعمت است افتادیم .

نمای هوایی از قله قلعه مواران

نمایی از قله قلعه موران

راوی : احمدزاده

پینوشت :

با کلیه دوستانی که وبلاگهای تخصصی کوه نوردی و ..... دارند حاظر به تبادل لینک هستیم و لطفا در قسمت نظرات اعلام کنند .

برای دیدن بقیه عکس ها به ادامه مطلب بروید

2 نوشته شده توسط کوه در دوشنبه هشتم بهمن 1386 و ساعت 21:10 | 5 نظر
صعود به قله خوجه قنبر

روز جمعه 21 دی ماه ، هوا شناسی هوا رو فوق العاده اعلام کرده  و ما صعود به قله 2۵۵۰ متری خواجه قنبر رو از هفته قبل برنامه ریزی کرده بودیم .

خوجه قنبر علیرغم ارتفاعش به قول معروف از کوه های یل و قدرتمند هستش و صعود به این قله اونم تو این سرمای زمستون که پیمودن 2 مترش با کندن یه کوه برابره  !!!

واقعا چه رازی تو  قله  است که اینهمه آدم های شیفته رو به خودش می خونه .

ساعت 4 صبح از خونه به نیت صعود به قله خارج و راهی شدیم و ساعت 5.45 دقیقه با رسیدن به شهرگالیکش و روستای دوزین گروه از پایین ارتفاع صعود را هماهنگ و همقدم با یکدیگر و در حالی که برف زیادی (حدود 60 سانتی متر)همه جا را پوشانده بود طی مسیر میکنیم .

ابتدا چند تا از بچه های آماده تر را  برای پاکوب کردن برف  به جلوی صف فرستادیم و بقیه اکیپ در ستونی یک دست و منظم از مسیر پاکوب حرکت میکنیم .

بعد از طی حدود 1.5 ساعت  از مسیر که طبیعتی زیبا دارد به سرچشمه رسیدیم  و بعد از استراحتی کوتاه در کنار چشمه ای زیبا و یخ زده مسیر را به سمت قله ادامه میدهیم .

همانطور که مسیر را به سمت قله صعود میکنیم ارتفاع برف بیشتر میشود و زیبایی طبیعت و همچنین وجود برف انبوده در کنار هوای بسیار ایده آل نویدگر یک صعود زمستانی فوق العاده می باشد با اینکه برف همه جا را پوشانده بود  و جایی برای نشستن و استراحت نبود ولی همگی بدون خستگی و با روحیه ای عالی مسیر را ادامه میدهیم .

ساعت 10.45 دقیقه هست و گروه همچنان به قصد صعود به قله در حرکت میباشد ولی ارتفاع برف زیادتر شده است و پاکوب کردن راه مشکلتر ، با اینکه فقط حدود 40 دقیقه تا قله فاصله داشتیم ولی به دلیل شرایط مسیر سرپرست تصمیم به اطراق و در ادامه رأی به بازگشت اکیپ میدهد و علیرغم اینکه جوون های جمع دلشان میخواهد که مسیر باقیمانده هم طی شود ولی به تابعیت و همچنین اطاعت پذیری از سرپرست با گروه هم کلام و هم قدم شده و بعد از استراحت یکساعته و صرف صبحانه برای برگشتن آماده میشویم .

در راه برگشت با اینکه مسیر در حالت عادی سنگی و کمی خطرناک میباشد ولی در حال حاظر کاملا با برف پوشیده شده است و در این حال از یک چیز در صعود زمستانه و برف نمیتوان گذشت و آنهم سر خردن بود و کم کم به مسیرهایی که در حال صعود برای سر خوردن نشان کرده بودیم میرسیدیم و یکی یکی می نشستیم و سر میخوردیم که واقعا لحظات لذت بخشی بود .

خوشبختانه صعود خوب و عالی بود و همه دوستان با سلامتی کامل به پایین کوه رسیدند و همه ما مثل همیشه شاکر خداوند هستیم که این دوستی ها و لحظات خوش را به ما ارزونی داشته .

راوی : سورنا

تو ضیح کوتاه :

صعود به قله۲۵۵۰متری خوجه قنبر در تابستان حدود ۳ تا ۴ ساعت و در زمستان حدود ۵ ساعت میباشد که ارتفاع برف بعضا تا دو متر نیز میرسد .

جهت دیدن ادامه عکسهابه ادامه مطلب بروید .

لازم به ذکر است که انشالله در آینده ای نزدیک تاریخچه و همچنین اطلاعات کاملی و کلی در مورد کوه های استان و همچنین این کوه به اطلاع خوانندگان عزیز میرسانیم .

2 نوشته شده توسط کوه در چهارشنبه بیست و ششم دی 1386 و ساعت 22:49 | 3 نظر
تاریخچه ورزش کوهنوردی در شهرستان گنبد کاووس

تاریخچه ورزش کوهنوردی در شهرستان گنبد کاووس به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و به سالهای 50-51 بازمیگردند که در این زمان ورزشکاری به نام علی شرانفر که خود از دوستداران طبیعت و همچنین کوه نوردی قابل بود با سعی و تلاش موفق به گرد اوری جمعی از جوانان علاقه مند به ورزش کوهنوردی در ان سالها و همچنین در ادامه اقدام به تاسیس هیئت کوه نوردی شهرستان گنبد کاووس نمود .

. در همان سالهای اولیه ، اولین یارانی که این کوهنوردی واقعی را همراهی کردند و پایه ریز اولیه هیئت کوهنوردی شهرستان عبارت بودند از :

1- بهروز موسی . 2- کیان خاکیلی . 3- شادوران یعقوب سلیمانیان . 4- علی گرامی . 5- پرویز رضا زاده

در سالهای بعد جمع دیگری چون محمد عبادزاده – جهانی – قوانلو – جبار مظلومی – ضیاء مکاری . مرحوم رحمت کیانی – دکتر بنی عامری – مرحوم حمزه هاشم ابادی – احمد نجاتی و سایرین به جمع کوهنوردان افزوده شدند .

علی شرانفر که علاقه مند و همچنین کوه نوردی جدی بود با همان جوانان در آن زمان موفق شد با توجه به امکانات و تجیزهات کمی که در رابطه با کوه نوردی در ان زمان بود هر هفته به کوه های اطراف شهرستان صعود و همچنین با توجه به بعد مسافت و راه های پرخطر موفق به صعود قله های معروف کشور همانند : دماوند ، علم کوه ، توچال ، سبلان ، تفتان ، اشترانکوه ، شاهوار ، برج مغولهای شهمیرزاد ، آزاد کوه  ، کرکس ، دنا و ... شدند .

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نبود امنیت در کوه ها به علت شرایط خاص ان زمان در کوه ها چند مدتی کوهنوردان جهت صعود به مشکل برخوردند و مجبور شدند که بعضا به صورت انفرادی به کوه های اطراف شهرستان صعود نمایند و در این دوران این ورزش در شهرستان دچار رکود گردید و این زمان برابر شد با رفتن آقای شرانفر(موسس هیئت کوهنوردی شهرستان) از گنبد کاووس .

در سالهای بعد به دلیل جذب شدن بیشتر جوانان به این رشته و همچنین فعال شدن دوباره کوه نوردان آقای احمد نجاتی که خود از ورزشکاران قدیمی شهرستان بود مسئولیت هیئت کوهنوردی شهرستان گنبد کاووس را بعهده گرفتند و چند سالی در این سمت مشغول به فعالیت بودند و بعد از ایشان آقای دادخواه و سپس دکتر نظم آرا چند مدتی عهده دار این مسئولیت بودند .

و در حدود یکسال و اندی گذشته بنا به صلاحدید رئیس هیئت تربیت بدنی شهرستان و همچنین علاقمندی اکثریت کوه نوردان این شهرستان آقای کیان خاکیلی از اولین یاران موسس هیئت شهرستان عهده دار این مسئولیت میباشند و در این جایگاه مشغول فعالیت هستند .

و در حال حاظر نیز این رشته مفرح و زیبا با سابقه ای بالغ بر 35 سال در این شهرستان و همچنین وجود طبیعت و کوه های بسیار زیبا در اطراف شهرستان از رونق و استقبال بسیار زیادی برخوردار میباشد .

موسسین هیئت کوهنوردی شهرستان گنبد کاووس

2 نوشته شده توسط کوه در شنبه بیست و دوم دی 1386 و ساعت 23:25 | یک نظر
معرفی وبلاگ

شهرستان گنبد کاووس با قدمت یکهزار و چند صد ساله دارای بلند ترین برج آجری جهان با قدمتی بیش از هزارسال و طولانی ترین دیوار دژ و کوههای بلند زیبا و دشت کویری در همجواری ترکمنستان و جنگل و کوهستانی در جنوب و شرق با مردمی از چندین طایفه کشور با جمعیت بالغ بر 290 هزارنفری در شمال شرق ایران در استان گلستان حدود شش الی ده هزار نفر علاقمند به ورزش کوه نوردی با سابقه فعالیتی نزدیک به چهل سال را در خود جای داده است که از میان آن چند نفر با توانمندی شخصی اقدام به راه اندازی این وبلاگ نموده اند .

هدف از ایجاد این وبلاگ در وهله اول معرفی تاریخچه رشته کوهنوردی شهرستان گنبد کاووس و سپس ذکر فعالیت ها و صعود های هفتگی و نقل خاطرات در این پیرامون و بعضا اموزش ها مورد نیاز و از همه مهمتر آشنایی دیگر دوستان همنورد در اقصی نقاط کشور با کوه ها و قله های زیبای محدوده استان گلستان میباشد .

و همچنین ضمن معرفی طبیعت سحر انگیز و زیبای استان گلستان از دیگر کروه های کوه نوردی و دوستان کوه نورد و علاقه مند جهت استفاده از این طبیعت زیبا و صعود به قله های بکر و جالب این استان و همچنین شهرستان گنبد کاووس دعوت بعمل می آید.

انشالله در آینده مطالب و تصاویر بیشتری در خصوص جاذبه های زیبا و تفریحی این شهرستان خواهیم گذاشت .