تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

تـرکـمـن لِر Türkmenler

وبـلاگـها و سـایـتـهـای تـرکـمـن هـا

ایل گون ترکمن

منبع : ایل گون  

 

اوباما نخستین رئیس جمهور سیاهپوست امریکا
<>

باراک اوباما بعنوان 44 مین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. انتخاب اوباما شادی و امید بسیاری را در آمریکا و جهان برانگیخت.
جورج بوش در 8 سال ریاست جمهوری در بهبود وضعیت بهزیستی و خدمات اجتماعی و درمانی و اقتصادی مردم امریکا موفق نبود.
بحران اقتصادی جهانی بیشترین تاثیر سوء را برزندگی مردم امریکا داشت. هرچند رئیس جمهور جدید نیز طرح مشخص اقتصادی ارائه نداده است ولی مهار بحران و نظارت بر بازار سرمایه را نوید داده است.
طبق نظرخواهی ها از هر 10 نفر فقط یک نفر جنگ در عراق و افغانستان را دلیل انتخاب اوباما قرار داده است. بقیه عمدتا جهت بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود اوباما را برگزیده اند.
انتخاب اوباما از زاویه دیگری نیز بسیار مهم است. وی اولین رئیس جمهور سیاهپوست در آمریکا است. شاید بتوان گفت انتخاب این فرد آفریقایی تبار به عالیترین مقام در آمریکا پایان عملی نژادپرستی در آمریکا باشد. این انتخاب ضربه بزرگی برعلیه همه نزادپرستان در سرتاسر جهان بود. این تحول را حتی در اروپا که گفته میشود مظهر دمکراسی است هنوز نمیتوان انتطار داشت.
این انتخاب شاید از جنبه هایی برای کشور ما نیز جالب باشد که علیرغم صحبت از برابری و برادری و اسلام قابل تصور نیست که یک ترکمن و یا یک بلوچ حتی به مقام معاونت یک وزیر برسد ولی شاهدیم که اوباما که پدرش یک سیاهپوست خارجی (اهل کشور کنیا) بود توانست به مقام ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود.
آقای اوباما در نطق های انتخاباتی رفع تشنج و برگرداندن صلح را نوید داد. امید داریم که با پایان یافتن شبح جنگ در منطقه و ایران دیگر توجیهی برای ایجاد و گسترش فضای نظامی و امنیتی و سرکوب و دستگیریها نباشد و بتواند مبارزات مردم ما برای دمکراسی و عدالت گسترش یابد.

06.11.2008
... ادامه مطلب


آتیلا عمادی :عاشقان رؤیایی
<>

هرگونه برنامه غیرواقعی، غیرعملی، آرزوها و ذهنیت های خود را بجای جنبش واقعی نهادن در عمل با عدم موفقیت همراه خواهد بود. همانطور که تاکنون بخشا اینگونه بوده است و نتیجه ای جز آفرینش بدبینی، تشدید اختلافات و چند دستگی در میان دوستان ترکمن در خارج از کشور نخواهد داشت و این نیزجز رضایت و شادی دشمنان مردم و تاسف دوستان ما حاصلی نخواهد داشت... ادامه مطلب


آتیلا عمادی :مسئولیت و واقعیت پذیری
<>

در بررسی هر پدیده و امر مشخصی، از مسایل اجتماعی و سیاسی گرفته تا تاریخ و هنر و غیره میتواند بر مبنای اندیشه های صاحبان آنها ایده ها و راهکارهای متفاوت و گاه متضادی ارائه گردد. رشد و ارتقاء اندیشه ها و مثمرثمر واقع شدن راه حلهای ارائه گردیده در تقابل نظرات، در حرمت نهادن به دیگران و اعتقادات آنها نهفته است.
در شرایطی که فعالین و دوستان ترکمن در داخل کشور را تحت شرایط خطر سرکوب و دستگیری و حضور مداوم نیروهای امنیتی به مبارزه علیه سیاستهای استبدادی دعوت می کنیم، نمیتوانیم خود در خارج از کشور با اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه یاوری برای نیروهای داخل کشور باشیم.
... ادامه مطلب


ر. الیاسیان :پادشاه دروغین صلح
<>

در مقر سازمان ملل لوح نوشته ای به خط میخی و به قدمت 2500 سال بعنوان "سند باستانی حقوق بشر" در ویترینی شیشه ای با افتخار به نمایش گذاشته شده است. اکنون آشکار میشود که منشاء این سند حاکم باستانی ظالمی بود که مخالفانش را بدست شکنجه می سپرد. فرمان کوروش در اوج جنگ ابرقدرتهای شرق یعنی پارسها علیه بابلی های نوین به رشته تحریر در آمد.
این سنگ نوشته، طرح سند توطئه ای است که مردوک راهب بابل با کوروش دوم متجاوز ریخته اند. از آنجاییکه حقوق روحانیون از جانب پادشاه بابل محدود شده بود، آنها واگذاری بدون جنگ کشور خویش، بابل را تدارک دیدند.
... ادامه مطلب


ر.الف.جانلی :نقش زنان ترکمن برون مرزی در فعالیت های مدنی
<>

شرکت زنان و دختران ترکمن در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و پیشبرد مبارزات سازمانیافته با حضور در سازمانهای سیاسی سراسری، موردی است که نمونه آن تابحال در تاریخ مبارزاتی ترکمنهای ایران دیده نشده بود. بی تجربگی سازمانهای سیاسی و عدم شناخت آنان از فرهنگ و آداب و رسوم و نادیده گرفتن روحیه ملی گرایی ترکمنها از عوامل مهمی بود که تداوم فعالیتهای ملی- فرهنگی در میان ترکمنها تحت الشعاع افکار ماجراجویانه و بیگانه این سازمانها با روحیات مردم ترکمن قرار گیرد. ... ادامه مطلب


آتیلا عمادی :عدم رشد آگاهی ملی
<>

پژوهشگران اجتماعی و روشنفکران فارس زبان ایرانی در رابطه با جامعه ایران، عموما از "اقوام ایرانی" و "ملت ایران" و مترادف با آن از هویت قومی و هویت ملی ایران سخن می گویند. روشنفکران و محققین غیرفارس زبان ایرانی نیز "ملیتهای ساکن در ایران" را کارپایه بحثها و نظرات خود قرار میدهند.
جامعه ایران بطور عموم و ملیتهای ساکن آن در پاسخگویی به مسائل پیرامونی خود و نیل به شرایطی که شایسته انسان آگاه امروزین و جامعه مدنی باشد، راه درازی در پیش دارند. مانع اصلی نیز در این مسیر استبداد هزار ساله حاکم و فرهنگ ناشی از آن می باشد که تنها راه مقابله با آن نیز گسترش جامعه مدنی از طریق ایجاد و گسترش تشکلهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و دمکراتیک می باشد
... ادامه مطلب


سایت تورکمن صحرا مدیا :گفتگویی با مسئول انجمن فرهنگی شهر کلن، رجب مراد
<>

سایت تورکمن صحرا مدیا به منظور معرفی و شناساندن هر چه بیشتر انجمن های فرهنگی ترکمن های مقیم خارج و تقویت معنوی فعالیت های فرهنگی و مدنی این تشکل ها، اقدام به گفتگویی با مسئول انجمن فرهنگی کلن کرده است. آقای احمد مرادی محقق و مترجم گرانقدر ما، این گفتگو را برای سایت تورکمن صحرا مدیا به عمل آورده است که در زیر متن این گفتگو از نظر شما می گذرد.... ادامه مطلب


اورمان :تصمیم شورای نگهبان تبعیض آشکار در حق ترکمن هاست
<>

تصمیم شورای نگهبان تاکیدی مجدد بر تبعیض و دهن کجی آشکار بر اتحاد ترکمن های سنی و بومی های غیرترکمن شیعه است. به یک کلام، یک رسوایی مفتضانه است. ... ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد